Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-09, 16:49   #20
Fetpåmidten
Medlem

Fetpåmidten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Ketogen diett for barn med epilepsi

Opprinnelig lagt inn av Chunky101, her.

Til Bacon: Dette er forferdelig trist å høre! Men du skal ha stor takk for å dele balansert informasjon med oss. At ketogene dietter ikke bestandig er noen vidunderkur tror jeg er viktig å ha i bakhodet hos oss alle..

Enig! Det er veldig trist når man ikke finner løsninger. Slik jeg forstår det er epilepsi en kompleks sykdom, og det er mye man ikke vet.

Det jeg har fått med meg om ketose og epilepsi, handler om at det ved epilepsi kan være en feil i glukosetransporten i hjernen, og at ketonlegemer når frem dit glukosen ikke når fram og slik gir sårt tiltrengt energi til hjerneceller. Men det er et vanskelig felt, og man vet fremdeles ikke akkurat hvorfor ketose kan ha en gunstig effekt.

Det er mange studier med virkelig gode resultater, og det kan hjelpe mange. Men så er det dem det ikke virker for, hvor problemene er annerledes og har andre årsaker.

Så vidt jeg vet har LCHF vært snakket om i forbindelse med behandling av epilepsi i 140 år, i USA.

Digresjon og fritt gjenfortalt: I bibelen står det at når Jesus ble presentert for en mann med indre demoner og kraftige anfall, sier han: "for dette er det bare bønn og faste (i praksis ketose) som hjelper"...

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat