|
Sv: Burde jeg dra til legen?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Jo, men jeg tror nok at verdiene som opereres med er snevrere enn hva som er reellt å bekymre seg for. Kolesterol er som regel et symptom på at noe trenges å repareres i kroppen og er i seg selv ikke farlig, det er alltid en konsekvens av at noe annet er feil..
Det er forskjell på å mene at tallene for de med farlig kolestrol er lavere enn de offentlige tallene, og generelt mene og anbefale at folk ikke trenger å sjekke kolesterolet fordi disse tallene bare er en overdrivelse. Torkil anbefaler selv de som går på kuren å sjekke disse tingene.
Dessuten er bildet mer komplekst, vi har godt kolesterol (HDL), dårlig kolesterol (LDL) og triglyserider. Det er heller ikke lenge siden man trodde at egg økte kolesterolet, noe man jo har gått bort fra i dag. ..
Ja klart ting er mer komplekse, og som pårørende (og fagperson innen helse) vet jeg at det er forskjell på typer kolesterol. Alikvel viser det seg at økt godt kolestrerol ikke nødvendigvis trenger å bety at det ikke påvirker kroppen i negativ grad.
Jeg tror fortsatt det er enormt mye å dekke av når det kommer til hjerte- og karsykdommer, og at vi i stor grad tygger på gammel utdatert kunnskap..
Dette er jeg enig i!

Oppstart ketolyse 12.01.09 - oppstart Lindberg 11.03.09- Everio`s journal
|