Opprinnelig lagt inn av rsy
Jeg har intrykk av at noen her har hatt mer eller mindre "problemer" medå få
kalium-tilskudd på apoteket. Hvorfor egentlig? På hvilken måte er kalium skadelig hvis
kroppen har "nok" ?
RSy
Hvis kroppen har nok vil det skilles ut gjennom nyrene. Og siden Kaleriod 750 mg er depottabletter som skiller ut litt om gangen over 12 timer forstår jeg heller ikke problemet. Men siden det kan vær mange her som tar medikamenter og kanskje har sykdomsbilder vi ikke kjenner føler jeg at det iallefall er best å anbefale et legebesøk om man vil ta mer enn det Atkins anbefaler.
Kalium i store mengder (overdose) er farlig pga elektrolyttforstyrrelser, hypokalemi hos eldre pasienter med hjerte- og leversvikt. På sykehjem gis kalium intavenøst og da er det mye lettere å gi overdose. En sykesøster jeg snakket med sa at overdose intravenøst kunne medføre hjertesvikt - derfor var de opplært til å være forsiktige.
Fra Felleskatalogen om bivirkninger:
Svimmelhet, hodepine. Metabolske: Hypokalemi, hypokloremi, forhøyede serumurinsyreverdier. Redusert karbohydrattoleranse. Mindre hyppige: Hud: Hudutslett. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon. Øvrige: Økt urinutskillelse av magnesium, hyperkalsemi.
Hadde det vært så farlig som enkelte på apotekene vil ha det til ville det ikke vært reseptfritt heller..... Og husk at overdose er snakk om adskillig mer enn et par gram i døgnet !