|
Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Den er jeg veldig uenig i. Sukker er overhodet ikke sunt, og det skal ikke mye til før det blir bedre for kroppen enn det skvipet der. Står valget mellom naturlig Sukrin (ikke kjemisk slik som aspartam, jeg skjønner ikke hvordan du kan sammeligne det engang??) og hvitt sukker, er jeg ikke i tvil om hva som er sunnest både for kropp og tenner. Aspartam blir noe HELT annet!
Litt sukker er kanskje gunstig. Mer stabil VLDL = mindre oksidert kolesterol = mindre hjertekarssykdommer. Det finnes nyanser ved alt.
Aspartam og sukrin er ikke så ulike, produksjonsmessig. Aspartam kan produseres med bakterier som e. coli. Sukrin lages ved å gjære glukose med en spesiell sopp.
Carisma: Ja, frukt fører stort sett til degenerasjon, blant annet p. g. a. fruktose. Interessant lesing.
F. eks: "The conclusion seems to be that there is something nasty in fruit and vegetables, something pro-oxidant. You just have to ask yourself why a plant should manufacture an antioxidant in the first place. You can bet your bottom dollar that it was not for the benefit of herbivores! No, plants hate herbivores and negotiate with substances like strychnine rather than antioxidants."

fjanni: Ditt tilfelle er ikke utypisk. Soya inneholder fytoøstrogen. Nasty greier.
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
|