Opprinnelig lagt inn av trinew
Jeg skal ikke si at atkins er noen bra kur, men klarer du å overleve på egg, flesk, smør og det der i en uke, så blir det bedre etterhvert- for noen.
De første ukene trodde jeg kuren skulle drepe meg, for jeg klarte ikke å gå opp en trapp uten å dø, men det ble bedre. Det som kan bli verst er at man blir veldig matlei. Jeg holdt på å spy av egg etter en periode. Lykke til,uansett. Og husk at det ikke er noen skam å gå på en smell en gang i blant
Velkommen trinew
Huffda ! Hørtes ikke ut som om du har hatt det greitt med Atkins kostholdet. Det tror jeg muligens kan bero på at du nok har misforstått et par ting eller fem når det gjelder Atkins og hva det hele dreier seg om. Det vil jeg gjerne få lov til å rette på:
Misforståelse nr 1.
Atkins er ikke en "kur", det er en livsstil, en kostomlegging over 4 faser. Induksjon, vedvarende, pre-vedlikehold og vedlikehold.
Misforståelse nr.2
Jeg vet ikke hvor du har informasjonen din fra, men på Atkins så spiser man ikke bare egg, flesk og smør. Og hvis det er det du har gjort har du IKKE gjort Atkins.
Misforståelse nr. 3
Siden man ikke skal leve på egg, flesk og smør hverken den første eller andre uka, vil de som har lest boka og følger instruksjonene, faktisk veldig fort oppdage at man kan spise veldig mye GOD mat, og spise seg mett.... De fleste (som har lest boka) syns det er overraskende lett og har overhodet ikke noen problemer med å "holde ut".
Misforståelse nr. 4
De første 2-3 dagene kan man føle seg uttafor og slapp, - fordi man har karbo abstinenser. Spiser man den maten man skal, kjøtt, fulg, fisk og 20 karber pr dag som hovedsaklig skal bestå av grønnsaker, vil man absolutt ikke ha noe problem med å gå opp trapper eller trene - også de første ukene.
Misforståelse nr. 5
Om man spiser bare egg er det ikke rart man blir matlei. Gjør man Atkins korrekt og slik boka anbefaler blir man hverken matlei eller spyr av egg.
Dessverre er den norske oversettelsen av Dr. Atkins New Diet Revolution basert på 1992 utgaven av originalen. Den er full av feil og oversetteren har hatt en dårlig dag. Originalen har i tillegg blitt oppdatert både i 1999 og i 2002 (etter nye erfaringer og forskningsresultater). Her i forumet har vi oversatt en del fra siste utgave. Det kan du finne her: http://www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html . Under Dr. Atkins.
I tillegg kan jeg anbefale oppskrifts delen av forumet vårt. Det finner du her:
http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45
Min mann, venner og familie sier de aldri har fått servert så mye god og variert mat som etter at jeg begynte å følge denne filosofien. Masse kjøtt, fugl, fisk og grønnsaker, nøtter og bær, - det er det som ER Atkins !
Jeg håper at om du fortsatt følger Atkins, at du vil ha utbytte av det vi har samlet her i forumet. Og at du får ny forståelse for at Atkins altså ikke er en kur, men et godt, sunt og variert kosthold hvor egg,bacon og smør er lovlig, men ikke en stor del av hva vi spiser.
Er det noe du lurer på er det bare å fyre løs, vi er mange som kan svare !