Vis enkelt innlegg
Gammel 17-03-05, 13:10   #3
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Den eneste sjokoladen det ikke finnes søtstoffer i i det hele tatt er av typen 99%. (f.eks. Lindt Excellence 99%, Michel Cluizel bl.a. ). Det betyr at 99 % av sjokoladen er kakao, regner med at 1% er et slags bindestoff. I praksis er denne sjokoladen tilnærmet uspiselig - den brukes helt til matlaging/baking så anbefale den som "spise" sjokolade vil jeg ikke. (Har spist 5 gram en gang og det var ingen god smaksopplevelse)

Jeg bruker Lindt Excellence 85 % - flere her inne bruker Freia Dark 86% - begge er mørke sjokolader med svært lite sukker.

Ellers er det nok bare produkter med kunstig søtstoff (sukkeralkoholer) som finnes på markedet. De fleste av disse er søtet med bl.a. maltitol i en eller annen blanding. Maltitol har lakserende effekt i stort inntak....