|
Sv: Hunder og kosthold
Opprinnelig lagt inn av Vibeke40, her.
Ser ikke noen grunn til å bytte over til våtfor/ vom eller skaffe innamt hos slakter når dette fungerer så bra?
Hvis det funker bra , du er fornøyd og hunden er fornøyd så er det vel ingen grunn til å skifte diett.
Sitat:
Mine veterinærer anbefaler IKKE tørr/våtfor kjøpt i vanlig butikk.
Nei. Våtfôr og tørrfôr til hund som selges i butikk er IKKE det vi snakker om. Vi snakker om å fôre hund på rått kjøtt og bein. Det er stor forskjell. Vom&Hundemat f.eks er et ferskfôr som består 100% av kjøtt og bein og det er ikke varmebehandlet.
Dessverre er det mange veterinærer som ikke har noe særlig kunnskap om fôring av hund uten å bruke tørrfôr. I tillegg blir de utdannet av tørrfôrprodusentene, så de er rimelig proppet fulle av produktpropaganda.
Det blir litt som om Toro skulle utdannet våre leger i ernæring. 
Forresten. Hvilket økologisk tørrfôr er det du snakker om? Jeg trodde ikke det ble solgt økologisk tørrfôr i Norge. Du sa du hadde fått det hos veterinæren? De har vanligvis Hills, Eukanuba, ProPlan, Royal Canin eller Specific. Var det noen av de merkene?
Ikke til noen spesielle, men sånn generelt. Personlig ville jeg ikke fôret en hund på tørre kuler, det virker fullstendig unaturlig for meg. Jeg sammenligner en hund som går på tørrfor med et menneske som lever på Grandiosa og multivitaminer. Det funker sikkert fint for mange, men det er langt ifra hverken naturlig eller optimalt.
Denne maten har jo en holdbarhet på rundt et år (og det i romtemperatur!), det sier seg selv hvor lite ferskt det er! Ingen kjøtt eller grønt i verden holder så lenge! Det brukes elendige råvarer fra starten av, de bearbeides til det knapt er et eneste originalt molekyl igjen der inne, så stekes de på så varme temperaturer at alt som minner om næring fordufter. Så, for å få hunder til å overleve på sulamitten blir den sprayet med vitaminer og mineraler, smørja blir presset inn i pellets, tørket og VOILA! "komplett og balansert kost til din hund! For optimal sunnhet og helse!" Urk!
Og siden jeg er på akkurat dette forumet så kan jeg jo nevne at de aller fleste tørrfôr består av rundt 50% karbohydrater. 50%! Tørrfôr kan ikke engang produseres uten at det består av minst 30% karbo. Og dette gis som eneste næringsinntak til en art som fra naturens side har så kort tarmsystem at de ikke klarer å ta opp noe særlig næring fra vegetabilsk kost med mindre den er helt finmost? Hvor er logikken? Det klinger ikke godt i mine ører...
Nei, jeg velger heller gode, rene og ferske råvarer også til min hund. Gode proteiner og masse fett, og så lite karbohydrater som mulig. 
Sist redigert av Bacon : 20-01-09 kl 15:48.
Årsak: Typo...
|