Vis enkelt innlegg
Gammel 15-03-05, 15:51   #14
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Red face

Massetetthet og kg og volum og sånt.

Massetetthet....

Jeg vet jo at 1 liter vann = 1 kg vann fra skolen. Og at 1 liter = 10x10x10 cm=1 kubikkdesimeter.

Men hvordan er dette med fett, og muskler?

Har fett på rumpa annen massetetthet enn den på magen/armene/osv osv?
Hva med muskler?

Har musklene på lårene annen tetthet enn ellers?

Jeg skjønner jo at alt er jo sammenfiltret. Det er jo vann i muskler. (ikke RENT vann da, men væske.. ellers hadde de jo vært helt tørre og livløse).

Og at innimellom organgene våre er det fett (iallfall på de som er overvektige? vil tro jeg har det, iallfall, jeg er visst akkurat litt overvektig iflg, BMI-skalaen.)

Men.. hm. hva lurer jeg på egentlig da..

Jo - hvis man tenker seg at mitt KROPPSVOLUM f.eks er.. hmtja.. hva skal vi si da. 100 liter da, for eksempelets skyld.

Så går jeg NED en liter. Slik at volumet mitt nå er 99 liter. Hvor mange kg er det?

Hvis det KUN er vann - så er jo 1 liter det samme som 1 kg. Da har jeg gått ned 1 kg.

Men hvis det er muskler.. 1 liter muskler.. så har jeg sikkert gått ned mange flere kilo, siden massetettheten for muskler nok er mye høyere enn vann.

Hm.. vet ikke helt hvor jeg vil hen med dette innlegget, men kanskje jeg finner det ut etterhvert..