Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-09, 20:50   #31
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 47
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd

Her er forresten den tråden jeg lette etter (det som startet denne tråden) http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=fett&page=2

Og her er det som stod der som jeg ville finne.. :-)

Margarin er kunstig smør laget på vegetabilsk olje. Det er litt for teknisk til at jeg husker hele prosessen, men det har med reaktorer, trykk, varme og katalysatorer å gjøre. Sluttproduktet blir en tjukk, fæl røre som lukter forferdelig vondt og har ikke særlig vakker farge. Derfor må man tilsette aroma for lukta, og fargestoffer for at det skal ligne på ekte smør. I tillegg er det mer enn vi får opplyst i margarin. Gunnar Lindgren har mye informasjon om margarin, som f.eks. dette:

"Aceton i margarin:
För första gången medger nu Livsmedelsverket på sin hemsida (mars 2002) att följande kemikalier används vid tillverkning av margariner.

Extraktionsbensin (hexan)
Aceton
Nickelspån
Natronlut
Fosforsyra och citronsyra
Blekmedel
Som förorening i margarinet behandlar man:
Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
PAH"

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat