|
Sv: Hvorfor så mye fett?
Opprinnelig lagt inn av Chunky101, her.
Hei Danish! Takker for veldig raskt og interessant svar.
Jeg skjønner det med metthetsfølelsen og smak (jeg elsker fløtesauser). Men jeg har tenkt at jeg ikke behøver å spise fett bare fordi jeg KAN gjøre det. Better safe than sorry 
Så til de andre punktene dine. Jeg må innrømmet at jeg kun har lest Lindberg, og ikke noen av de andre, så jeg kan være litt farget av forklaringene der.
Jeg har lært at det er mangel på Tyroksin som førte til hypotyreose, og at mettet fett tvert i mot hadde en negativ effekt i form av "dårlige" eikosanoider, mens glukagon produserer "gode" eikosanoider fra umettet fett. Men jeg er åpen for alt. Har du noen undersøkelser/dokumentasjon på at mettet fett kan motvirke hypotyreose eller stoffskiftet generelt?
Det samme gjelder mettet fett og insulin-resistens. Jeg finner ikke noen slik sammenheng når jeg surfer på nettet?
Når det gjelder kolesterol/fett og celledannelse, så har alt jeg har lest fortalt meg at det er protiner som benyttes for å bygge celler og muskler. Men jeg er som sagt åpen for det meste, bare det er dokumentert.
Som du sikkert skjønner så er jeg veldig opptatt av vitenskapelige forklaringer. Jeg har fått utrolig mange a-ha-opplevelser i forhold til min egen livsstil når jeg begynte å lese om disse tingene. Men fortsatt så skjønner jeg ikke helt dette med mettet fett. Har du noe mer informasjon til en stakkars uvitende sjel?
Takker 
Det om eikosanoider stemmer ikke. Eikosanoider lages utelukkende av Omega-3 og Omega-6, begge flerumettede. De brukes som regel til å oppjustere betennelse. Her ser vi at å senke betennelsen for mye kan være slemt. Omega-3 er mest kjent for å dempe betennelse. Hva gjør Omega-3 hos folk med revmatisk gikt? Øker TNF-alfa, sterk assosiert med kreft. Vi vet også at metabolitter av arakidonsyre (Omega-6) er involvert i Alzheimer (finner ikke studien nu, men kan lete den opp senere). Og så videre. Så mye for "sunt" fett, men det er uansett en lang debatt.
Ja, hypotyreose skapes av mangel på tyroksin (T4). Her senker slanking T3. T3 er riktignok mer potent som hormon, men det betyr ikke at du får hypotyreose. Jeg var litt for snar med å uttale meg.
Proteiner brukes til å gjøre mye rart i kroppen (insulin er f. eks. et protein), men det er kolesterol som brukes til å lage celleveggen. Husk at lavt kolesterol er assosiert med ufattelig høy dødelighet. Det kan være fordi kroppen ikke greier å danne nok nye celler. Pur spekulasjon, men tallene er ganske klare.
Håper noe av dette hjelper.
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
|