Vis enkelt innlegg
Gammel 13-03-05, 22:09   #4
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bamseline

Jeg ser det er mange her inne som sier at vekta ikke betyr noe for dem, så lenge cm krymper.
Jeg beklager men for mange, inkludert meg selv, betyr det veldig mye hva vekta sier.

Og jeg tror at de som sier at de ikke er opptatt av vekta blir ganske glade de og, når de ser at vekta har gått ned.

Har jeg rett eller har jeg rett??

Det er da ingen som sier at det at vekta ikke betyr noe for noen - gjelder for alle !? Alle slankere vil at tallet på vekta skal vise at det de gjør har virkning. Og helst bør det gå fort ! Jeg skal prøve å fortelle hvorfor jeg har lært å tenke annerledes.

Dessverre er det alfor mange som er alfor opphengt i tallet på vekta. I mitt hode blir det feil å sutre fordi vekta ikke viser endring, om centimetre har forsvunnet og en har gått ned 2-3 størrelser i klær. At 1 kg muskler tar mye mindre plass enn 1 kg fett har de fleste glemt. Hvis ikke tallet på vekta endrer seg er alt forgjeves liksom ???

Hva ville dere valgt -

• å være størrelse 38 og veie 70 kg eller
  • veie 60 kilo og være størrelse 42 ????
Tror muligens jeg ville valgt det første alternativet jeg. Er jeg alene om det eller ??

Jeg forstår godt hvorfor vekta betyr noe for mange. Det er helt naturlig å tenke sånn og man får en følelse av å ha lykkes når tallet blir mindre..... Har vært der en gang jeg også - jeg ikke noe overmenneske heller ! Men alt jeg har lært opp igjennom årene, alt jeg har lært av MHM og Fedonisten her inne, har endret tankegangen min kraftig.

Hvis vekta hadde betydd så mye for meg som den gjør for mange, hadde jeg gitt opp for lenge siden. Det er ikke mange kiloene vekta mi har endret seg det siste året. Men størrelsen har

Mange som slanker seg tenker dessverre ikke på HVA de mister når vekta går ned. Bare kiloene forsvinner driter de i om musklene blir borte. Om skinnet "blir for stort". Hvis vekta mi går ned blir jeg ikke umiddelbart glad og fornøyd - går den ned for mye blir jeg heller redd for at jeg har mistet muskler og at treningen min har vært forgjeves. Det er derfor det er greitt med vekter som "Tanita" - som viser fordeling av fett, vann, muskler etc. Hvis vekta får ned OG jeg har mistet fett og fått muskler, DA blir jeg glad.

Sofapoteten Nille har begynt å trene, bygger muskler og strammer opp - huden får tid til å trekke seg sammen.... Om vekta viser mindre er det bare en liten bonus som viser omverdenen at det skjer endring, - det er veldig mange som ikke tror meg når jeg sier jeg ikke har tatt av noen kilo på aldri så lenge....
Sambo's tante har ikke sett meg på over et år og fikk nesten hakeslepp da hun så meg i går. Nei, jøssenavn så du har tatt av da !! HVOR MANGE KILO ??? Eh.....Jo, jeg har tatt av 5 kilo på et år.... og 58 cm...... Av de er 7.5 rundt skuldrene, 8 cm rundt livet, 10 cm rundt magen, 6.5 rundt låret..... Hun trodde meg ikke. Hun mente det måtte være minst dobbelt så mye ! Og jeg skjønner det - 5 kilo er søren ikke mye i vekt !!

Jeg er vel kanskje litt rar da, men det er mange andre her inne som heller ikke blir hoppende glad for å ha mistet 1 kg muskler ......

Men vi skal jo motivere hverandre her inne, så vi heier jo når vekta minker, enten det er fett eller muskler. Men tenk på det jeg har skrevet her når vekta står stille en periode, for det skjer ALLE før eller siden. Ta mål - og når vekta står stille kan man bruke målene som motivator ....... isteden for å synke ned i fortvilelsen og gå rett på karbo-orgie !