Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-09, 16:48   #64
Bacon
Medlem

Bacon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Bacon er ny på veien

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg kan jo ikke svare på noe medisinsk eller faglig grunnlag, da jeg kun har tilegnet meg kunnskap gjennom egne og andres erfaringer, via artikler etc.
Jeg kan jo dermed ikke forklare hvordan.

Ok, det er jo en ærlig sak. Får håpe noen andre kan.

Sitat:

Og selv om man oppfatter syklusen sin som normal, så betyr det ikke at den er optimal.

Man kan si enormt mye ved å kartlegge sine egne fertilitetstegn, og å ha kunnskap om hva de forskjellige fertilitetstegnene innebærer sånn både syklusmessig og hormonelt. Jeg tør iallefall å påstå at min sykus er tilnærmet optimal. Jeg har studert den en stund nå, og har full kontroll på hva som skjer og hvorfor.

Sitat:

Jeg for min del hadde en grei syklus, men jeg blødde mye og lenge, men hadde alltid hatt det sånn, og slått meg med ro om at det var mitt lott i livet sånn sett. Og det jeg merket mest etter en stund på strikt lavkarbokosthold var at når blødningene stabiliserte seg, så var de mer kortvarige og mindre smertefulle, samt at PMSen ikke var så ille som den var før.

Men det er jo ikke sikkert at korte og mindre smertefrie sykluser er normalt eller det beste for deg? Det kan hende du ikke støter ut livmorslimhinnen like godt som før, eller at du har fått fortykket livmorvegg. Det kan føre til både mindre smerte og mindre blødning. Eller det kan hende at du nå har blødninger som er helt riktige for deg. Som du selv sa, det kan være stor forskjell på optimal og normal. At du har mindre PMS kan rett og slett være fordi du får i deg mer fett. Fett er noe vi alle vet er bra for så mye!
Det trenger ikke være så enkelt å si at all forandring er forbedring, og det var litt dit jeg ville tror jeg.

Sitat:

Insulinnivået har også en del å si for balansen i kroppen, og fruktbareheten, så det er et større bilde.

Ok, dette er noe jeg gjerne vil vite mer om. Hvordan har insulinnivået innvirkning på fruktbarheten hos normale og friske kvinner? Altså kvinner som ikke har unormale hormonelle lidelser.

Sitat:

Jeg går på cerazette, har aldri like å ta p-piller, men det er ingen andre prevansjoner som fungerer særlig godt for meg, men det føles i alle fall veldig mye greiere for kroppen å slippe østrogenet. Det er stor forskjell fra da jeg gikk på trionetta.

Jeg vet ikke hvor lenge du gikk på cerazette før syklusen din stabiliserte seg. Men det er helt "normalt" (for ikke å glemme fullstendig unaturlig) å ha uregelmessige blødninger på prevensjonsmidler basert kun på steroidet progestin i 18 måneder (+/-). Progestin-baserte prevensjonsmidler inkluderer bl.a pille (av type du går på), p-sprøyte og hormonspiral.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat