Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-09, 14:10   #59
Bacon
Medlem

Bacon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Bacon er ny på veien

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Lavkarbo stabiliserer hormonene, men det kan ta tid før man merker bedringene.

Når det kommer til den kvinnelige hormonelle balansen, hvordan?

Dette er snakk om kvinner både på og av hormonell prevensjon.
Hormonell prevensjon overstyrer kroppens egne hormoner uansett, og derfor synes jeg det er enda rarere at så mange opplever at de får forstyrrelser etter de starter på lavkarbo.
De fleste hormonelle prevensjonsmidler baserer seg på tilførsel av progesteron, som fører til at kvinner ikke får eggløsning. Man lurer kroppen til å tro at den nettopp har hatt eggløsning rett og slett. For å si det helt enkelt iallfall. Så hvordan forstyrrer lavkarbo denne "balansen", en tilstand som i virkeligheten er helt naturlig. En tilstand som alle oss som har normal og upåvirket av hormoner gjennomgår hver syklus (bare ikke hele syklusen).
For at man skal oppleve forandringer og unormale sykluser må det skje noe her, og jeg er interessert i hva.
Det er kanskje ikke bare bare å hoppe til konklusjonen at det er sunt blir vel heller, det trenger ikke være helt riktig? Mulig det er det, det håper jeg jo virkelig. Men for å finne ut av det så må vi jo vite hva det er som faktisk skjer.

Og hva med de som opplever forstyrrelser etter overgang til lavkarbo uten å gå på hormoner? Hva er det som skjer her? Hva er det med lavkarbo som forstyrrer den naturlige syklusen? Det er for meg veldig interessant uansett om det er forbigående eller ei.

Sitat:

Hvis dere synes det er skummelt, så kan dere jo tenke på i sammenligning hva det gjør med hormonene å spise stivelsesrik og sukkerholdig mat med tanke på f.eks insulinproduksjonen. DET synes jeg er skummelt.

Jada, det er skummelt det også. Det er en av mange grunner til at jeg har lagt sånn drittmat bak meg og godt er det! Men i denne tråden forsøker jeg å finne årsaker til at mange opplever forstyrrelser i ellers uproblematiske sykluser, når de går over til lavkarbo.

Sitat:

Ikke minst så tilfører man kroppen frivillig hormoner med p-piller, sprøyter og andre hormonprevantiver, og der er mange ukritiske.

Hormonell prevensjon er noe dritt. At det er så normalisert finner jeg helt utrolig. Folk generelt er ikke klar over hvilke effekter det har på kroppen, både på kort og på lang sikt. Og leger er ALTFOR dårlige til å informere, og bivirkningene av hormonell prevensjon er på langt nær kartlagt. Folk tar ikke informerte valg og tenker ikke over at det kan gå rimelig drastisk utover kroppen deres.
Det er bare kjipt for alle disse kvinnene som lever med bivirkninger uten å vite det i det hele tatt. De tror det er normalen rett og slett. Jeg var også der en gang, og det er skikkelig befriende å ha tatt kontrollen over kroppen min!

Sitat:

Det er flere eksempler på hvordan folk blir fri for PCO og PCOS, blir lettere gravide etter å ha forsøkt i lange tider etc.

Dette er mennesker som allerede har forstyrrelser i hormonbalansen, og PCOS fører ofte til insulinrestistens. Det er der lavkarbo kommer inn og hjelper til. Lavkarbo kosthold har en effekt på symptomene til PCOS, som igjen kan føre til friskmelding i noen tilfeller.
Her er det spesifikt og kartlagt hvordan lavkarbo virker inn, og det er særdeles positivt! Men størstedelen av kvinner har hverken PCO eller PCOS, men for alt jeg vet kan det jo være at de som rapporterer om unormale forandringer i denne tråden har diagnosen.

Sitat:

Jeg kan med sikkerhet si at min syklus aldri har vært så klokkeren og uproblematisk noensinne som på lavkarbo. Men det tok tid før det stabiliserte seg.

Det blir spennende å se om jeg får noen forstyrrelser. Syklysen min er etter boken fra før, og det uten noen hormoner utenifra.
Jeg har allerede merket noen småting, og jeg liker det ikke.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat