|
Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?
Jeg er tilhenger av baby-led weaning. Nå følger vi det riktignok ikke slavisk, men jeg gir ham ikke små biter av alt. Jeg kjenner jo litt panikk av og til, men det har gått svært bra hele tiden, og han kan nå spise det meste uten problemer. Jeg har jo venner som hele tiden har finmost og findelt ALT ungene har spist til langt over ettårs-alderen, med det resultat at ungene knapt kan spise store biter i det hele tatt før de omtrent er 3. Sånn vil ikke jeg ha det, så begge mine unger har fått ganske store biter (med forbehold) av det meste, og de har begge to kunnet spise en hel brødskive alene siden rundt 8-9-måneders alder.
Minsten er 10 måneder snart, og kan spiser det samme som oss nå. Skal vi ha litt salt eller stekt mat, får han noe annet, da får han feks. brødskive eller et HIPP-glass. Men som regel spiser han det vi spiser. Det går altså i frokostpannekaker (lavkarbo, selvsagt), ostebiter, fruktbiter, biter av pølse, karbonade eller fiskekaker, brødskiver, pålegg i biter, egg i båter osv. Jeg pleier å legge alt på en tallerken så han forsyner seg selv. Det blir GRISETE så det holder, men det er jo sånn de lærer og da blir de "renslige" tidligere.
Dette er en skikkelig morsom tid når det gjelder mat, synes jeg. Og heldigvis fikk jeg en svært matglad gutt denne gangen. Storesøsteren på 5 år var ikke i nærheten så matvrak som minsten, hehe. Han her spiser stort sett alt han kommer over, jeg kommer ikke på EN ting han ikke liker. Og som du sier, de spiser ofte mer når de får plukke selv, så det får han stort sett. Vaskefiller er stort sett blitt et obligatorisk tilbehør ved matbordet, hehe.