|
Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?
Må bare ta med dette - det er så vittig:
Pasienthåndboken skriver veldig informativt og utfyllende om hvordan karbohydrater er årsaken til insulinresistens, om hvordan blodsukkeret stiger og insulinets oppgave og hvordan denne prosessen gjør oss fete og syke. Likevel klarer de å fortelle oss at vi må spise mye brød og minst 5 om dagen, ha ett fettfritt kosthold og bla, bla, bla... Jeg ler meg i hjæl. Nei - jeg er litt oppgitt. 
Her er noe klippet fra Lindberg sin side:
En rekke plager og sykdommer er forbudet med insulinresistens
- Overvekt (særlig rundt magen, selv ved normal vekt for øvrig)
- Diabetes type 2 og forstadium til den (nedsatt glukosetoleranse)
- Høyt blodtrykk
- Høye triglyserider (fettstoffer) og/eller lavt HDL kolesterol (det gode kolesterolet)
- Høy urinsyre
- Økt blodlevringstendens og dermed økt dannelse av blodpropp (hjerteinfarkt, hjerneslag)
- Ufrivillig barnløshet hos kvinner med overvekt, cyster på eggstokkene og økt vekst av kroppshår (PCOS syndrom)
Har du insulinresistens?
Det finnes mange metoder for å måle om du har hyperinsulinemi/insulinresistens. Den enkleste er å se seg selv i speilet:
- Har du økt fett rundt magen (selv om vekten ellers er nesten normal) er du arvelig disponert for hyperinsulinemi, og vil utvikle insulinresistens.
- Har du BMI (kroppsmasseindeks) over 30, er det nesten sikkert at du har det.
- Det samme gjelder om du har forstadium til, eller har utviklet, diabetes type 2, eller om du har forstyrrelser i fettstoffene som beskrevet ovenfor. Legen din kan ta de nødvendige prøver. Prøven som heter c-peptid måler insulinproduksjonen, og bør tas om morgenen etter faste fra midnatt. Du kan samtidig få målt ditt kolesterol, HDL kolesterol, LDL kolesterol, triglyserider. Eventuelt kan du også få målt fastende blodsukker og urinsyre.
|