|
Sv: Nå er det slutt på egenkomponerte dietter. 100% ketolyse f.o.m i morgen!
Opprinnelig lagt inn av Ella-A, her.
kitt: kjempebra at du har slutta å røyke, håper du klarer det! Har vokst opp i en familie (og slekt) der alle - inkludert mamma, pappa, søster og etterhvert søsters kjæreste røkte. Mamma har alltid hatt skikkelig røykhoste og avogtil hostet hun så hun ikke kunne snakke, bare måtte hente seg vann,tenkte aldri mer over det før det kom frem for ca 4-5år siden at hun hadde kols. (vet ikke om hun hadde visst det lenge og ikke sagt det til meg siden jeg var "så ung eller om hun fikk vite det da.) Gav henne et røykesluttprogram i julegave til 2000kr, hun fikk dårlig samvittighet da hennes datter hadde sparet så mye på studielånet sitt til å kjøpe dette til henne - og med vilje og samvittighet pga alt jeg hadde brukt på henne - klarte hun å slutte, og nå to år senere er hun på et stadie lavere enn hun var før - hun klarer å gå opp trappa uten å ta pause midt i og alt er mye bedre.
Dette ble kanskje litt dypt, men jeg har det helt innpå meg, mamma kommer til å dø av kols liksom, folk som begynner å røyke IDAG er dumme De som prøver å slutte idag gjør den beste avgjørelsen de kan gjøre.
Jeg har faktisk rukket å røyke i 25 år og det er skremmende.
Men jeg har ingen tegn på å være innrøyka, ingen røykhoste, stygg hud, brune fingre eller ekle tenner eller......
Har ikke verdens beste kondis, men fysioterapeuten som testet meg for et år siden sa at korrigert for røykingen hadde jeg kondis som alle andre 40 år gamle damer!
Er mer bekymret for gubben enn for meg selv. Han har røykhoste (og astma) og jeg sliter med å se for meg at jeg skal være privatsykepleier for en KOLS pasient i mange år. Han kommer nemlig til å ta den vanlige: Gjør ikke noe. Er gift med en sykepleier, jeg! 
Så jeg slutter for oss begge!
Jeg har sluttet helt, han røyker fortsatt litt på jobben. Når han er tom for røyk, får han ingen lommepenger lengre og kan ikke røyke!
Nei, om han røyker 2-3 på jobb, er det ikke stort i forhold til 20-25 om dagen som før.
Så lenge han ikke røyker når han er sammen med meg, skal jeg ikke mase.
Enda!
|