|
Sv: Ketolyse og stress
Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.
Jeg siterer Lege Torkil Andersen fra boka "Etter slankekuren"
Sitat:
"Når du spiser når du er stresset, vil stresshormonet kortisol sørge for at mer av fettet i maten lagres rundt magen. Dette fettet er det mest helseskadelige."
"Kortisolhormonet forblir i blodet flere timer etter at det er frigjort fra binyrene."
"Psykisk og fysisk stress medfører økt produkjson av kortisol. Dette hormonet har en del negative effekter knyttet til overvekt."
Hei
Jeg står ved det jeg har skrevet. Jobber man 250% lever man antagelig i stress konstant. Det medfører fett rundt magen, noe som medfører insulinresistens hos mange (når magen blir stor nok), det virker drivende på fedmen.
Det Franske paradoks med lite hjertesykdom og forholds mye mindre fedme
er forsøkt forklart på mange måter. Avstressing er ikke den eneste årsak, men trolig medvirkende årsak til at de har mindre fedme tross både vin og fett i maten. Men de tar 2 timers pause til lunsj, samles med familien for et bedre måltid. ( barna kommer hjem fra skolen og de voksne fra jobb)
Så må de jobbe til tidlig kveld. Da får man enda et solidt måltid i rolige omgivelser uten stress.
Jeg er overbevist om at det er flere årsaker til fedme, kostsammensetingen er veldig viktig, moderat,regelmessig fysisk aktivitet ditto, men jeg er også overbevist om at stress er en vesentlig faktor.
Vennlig Hilsen
Torkil 
|