Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-09, 03:19   #2
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hjernens behov for glukose

Ved full tilgang påglucose vil hjernen kun forbruke dette. Ved liten tilgang til glucose (feks på ketogen diett) vil hjernen kunne dekke 80% av sitt energibehov med ketoner og 20% med glucose. Denne glucosen kommer da enten fra maten eller fra nedbrytning av proteiner. Egentlig er dette en tilstand man har når man sulter, men ketogen diett baserer seg på nok inntak av kalorier, men "for lite" karbohydrater slik at karbohydratmessig og blodsukkermessig er tilstanden relativt lik.

Rovdyr trenger glucose til hjernen og musklene og benytter proteinnedbrytning til dette. Ikke problem, men de er bedre enn mennesket til dette.

Men ketogen diett kan inneholde 20-40g karbo, noe som dekker hjernens minimumsbehov uten nedbrytning av protein.

Men, svaret er at hjernen kan bruke både glucose og ketoner (fra fett) til å holde seg igang, så man må ikke spise karbo i kosten for å tenke.

Snarere er det relativt normalt at ved en sulttilstand når fettforbrenningen er kommet godt igang vil man tenke klart og konsentrert, antagelig for å bedre finne mat ;-)

Jeg har økt psykisk yteevne ved reduksjon av karbo i kosten. Jevn energi er høy yteevne for meg.

Du har sikkert lest hvor "viktig" det er å spise sukker for hjernen. Dette er i utgangspunktet tull. Hjernen klarer seg alltid. Derimot har kroppen og forbrenningen, hormoner og kroppskjemi ofte en utfordring med å tilpasse seg en rask diettovergang og energinivåer kan variere endel, men gitt nok tid vil dette stabilisere seg. Noen kan bytte om og få umiddelbare bedret energi, noen går i ørska i flere uker før kroppen våkner. Uansett er tilpasningen gjort unna ila iallefall 6 uker.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat