|
Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose
Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.
...Med fare for å fornærme/provosere noen , synes jeg det blir litt "obsessive", og et tegn på at man ikke lenger har et særlig sunt forhold til mat, hvis man sitter ved julelunsjbordet på 1. juledag og har lyst på sennepssild, men velger å hoppe over fordi den muligens er tilsatt sukker og muligens kan inneholde for mye karber.......
...Oi, dette ble langt. Men jeg syns det var viktig å si noe om dette her. Jula er en tid man skal kose seg. Og hvis det betyr at man får i seg litt karber, så er det greit! All ære til dere som gidder å ta med dere egne lavkarbo-kaker og egen ris- og sukkerfri "ris"krem når dere skal til bestemor på julaften. Men til dere som tillater dere en liten julepause så vil jeg bare si at dere ikke har noen som helst grunn til å ha dårlig samvittighet, føle dere mislykket eller få panikk. Det aller aller viktigste er at man nyter julen, og hygger seg sammen med familie og venner. Så får jeg heller ønske lykke til med ny oppstart og ny frisk etter jula 
Flott innlegg!!! Har sitert litt som jeg synes godt kan understrekes. Litt fordi, som du skriver, det gjelder å ha en sunt forhold til mat.
For de som lever lavkarbo eller er i en situasjon der de velger å holde ketolyse dietten også i julen - FLOTT!!! All ære til dere.
Det viktige order er kanskje VALG. Det at vi bevisst velger hva vi vil gjøre.
Innlegget er like viktig for de mange som kanskje "gruer" seg litt til jul, på grunn av maten. For alle som vet de vil sitte med dårlig samvittighet fordi man har spist en potet til julemiddagen, litt dessert med sukker i, koset seg med litt marsipan eller konfekt, eller en likør til kaffe.
Har du VALGT at i julen er det lov å kose seg litt, ja så gjøre det med god samvittighet. Nyt hver bit og slapp av. Dårlig samvittighet stresser kroppen og stress gjør at kroppen går i en slags "forsvar". Da vil den ofte begynne å lagre fett etc. fordi den vet at i stress og kaos er det viktig å ha en reserve. Derfor er det bedre at en tenker over situasjonen, tar et valg og instiller deg mentalt på det valget du har gjort.
Ha en kjempeflott julefeiring alle sammen, med eller uten karber!!
|