Vis enkelt innlegg
Gammel 07-03-05, 00:10   #37
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Zoë

....he,he... du tenker kanskje på mitt innlegg i Feondebatten på NM?!

Jeg sa nettopp akkurat det; at jeg ikke kunne drømme om å gi barnet mitt rendyrket Atkinsmat. Og med det mener jeg at jeg ikke kunne drømme om å begrense fruktspisingen hans, og at jeg gir han mer brød ( riktignok Lindbergbrød) enn det Atkins anbefaler voksne.
Samtidig presiserte jeg at å spise generellt etter lavkarboprinsipper er sunt for små og store.
Men den dagen kommer ikke da jeg begynner å telle karbene til lillegutt på 2 år, nei!

Jeg lar han få et kosthold inspirert av lavkarbokost - dvs. at jeg velger bort kjeks og vanlig sukret yoghurt som mellommåltid, jeg velger pålegg uten sukker og med mye proteiner, og han får mørk sjokolade og frukt som snacks.

Men han får bananer, druer, poteter og ris - og da kan det ikke kalles Atkins, Iset - men jeg vil ikke si at det er usunt likevel?!

Ang. barn og karbohydrater, HP : det er jo slik at en som driver aktivt med iddrett trenger mer karbohydrater enn oss vanlige mosjonister, ikke sant?
Er det ikke da rimelig at en liten tass - som SPRINGER rundt dagen lang - trenger langt mer karbohydrater en en stillesittende voksen med langt tregere forbrenning?

Jeg tenkte på UTSAGNET, som igjen fikk meg til å tenke på andre jeg har snakket med som tror Atkins er "farlig" for barn. Jeg syns det høres ut som dere har et sunt kosthold, vi var jo egentlig stort sett enige på NM også. Er bare selve uttrykket jeg reagerer på, at flere ser ut til å mene at lavkarbo er farlig for barn.

Jo unger trenger mer karber enn voksne, MEN karbene trenger ikke komme vesentlig fra korn, og spesielt ikke SUKKER. Frukt, bær, grønnsaker og LITT grovt brød holder i massevis.