Opprinnelig lagt inn av Zoë
Ang. barn og karbohydrater, HP : det er jo slik at en som driver aktivt med iddrett trenger mer karbohydrater enn oss vanlige mosjonister, ikke sant?
Er det ikke da rimelig at en liten tass - som SPRINGER rundt dagen lang - trenger langt mer karbohydrater en en stillesittende voksen med langt tregere forbrenning?
Ingen TRENGER karbohydrater da! Det er en utbredt misforståelse. Klart vi trenger de næringsstoffene som er i grønnsaker, frukt, bær, nøtter m.m., men vi trenger ikke karbohydratene i disse matvarene! Heller ikke barn, samme hvor mye de springer. Om man begrenser karbohydratene, får man et stabilt blodsukker og god fettforbrenning. NB! Fettforbrenning er ikke = slanking! Fettforbrenning = god og jevn tilførsel av næring ut i blodbanen, deretter til cellene som trenger energi. Dessuten har vi et lager av karbohydrater i lever og muskler, som kan benyttes som hurtig-energi ved spesielle kriser. Det er bare hjernen som ikke kan bruke fett som energi, men den bruker gjerne ketoner. Tenk på at barn med epilepsi kan stå på ketogen kost i flere år, med svært lite karbohydrater. Det hadde man ikke gjort om det var farlig.
Målet er ikke at barn skal spise rendyrket Atkins, eller at vi må begrense deres inntak av frukt/nøtter osv. Men jeg vil presisere det med å TRENGE karbohydrater. (Tolk meg rett... )
Og Zoë: Du er et HAV over gjennomsnittlige småbarnsforeldre hva kosthold gjelder. Så vær riktig STOLT over deg selv!