|
Sv: Er det noen Skaldemann-brukere her?
Godt spørsmål committ - de er like men samtidig forskjellige.
Dersom jeg har forstått det rett er ketolyse en slankekur, ihvertfall ifølge Dr. Torkil Andersen. Ketolysekuren er for de som har 10-15 kilo +++ for mye , og er en KUR, som må etterfølges av lavkarbomat. forskjellen er vel at Ketolysekuren som sagt er en KUR og ikke tilbyr noe etterpå, da kan man gå over på det man syns passer selv, enten det er Lindberg, Atkins fase 3-4 osv. Her er karbo grensen 15 for kvinner/20 for menn.
Atkins er delt inn i flere faser, der man starter på samme måte som ketolysekuren, men så beveger seg gradvis over i mat a´la Fedon ( kort fortalt).
Atkins er mere en livsstil der man starter på kur og så gradvis går over i et sunt kosthold.
Når det gjelder Skaldemann er det en kostomlegging. Har også lånt bort den boken men jeg forsto det slik at han satt en maks karbo grense, men det ikke var nødvendig å holde den, en kunne godt spise mindre. Å spise 0 er vel ganske umulig, egg er feks noe han anbefaler men det finnes litt karbo i egg også, ikke mange men de er der.
Også i kremfløte osv. Så jeg tror at 0 er så å si umulig (etter min mening).
Skaldemann har også veldig vekt på fordelingen fett/protein/karbo. Han anbefaler mye fett. Jeg var først på Skaldemann, og det funket veldig bra, men jeg blir veldig matlei og ketolysekuren passet bedre for meg. Skulle ta av 20 kg og mangler en kilo på å være halvveis. Går nå på ketolyse og har litt flere muligheter i matveien, feks baker jeg brød med soyaprotein. Jeg kan ikke tenke meg et liv uten mulighet til å ha noe under pålegget, derfor passer Ketolyse bedre for meg.
Men har STOR sans for Skaldemann og hans kostomlegging. Så jeg passer på å holde fordelingen med protein/fett/karbo på det nivået han anbefaler. Limer inn et tidligere innlegg her på forumet som forklarer litt:
Forholdstallet er bare en rask og enkel måte for å beregne hvordan du ligger an for hvert måltid.
Dersom du spiser (i gram) like mye fett som summen av karber og proteiner så blir forholdstallet 1.
Eks: 30g fett/(5g karbo + 25g prot,) = 1
Ved denne fordelingen blir energiprosenten ca 5 - 25 - 70 (karber - prot. - fett)
Etter Skaldemanns opplegg er forholdstall 1 eller større bra. Legger til link der du kan finne et skjema i Excel der du kan legge inn det du spiser og finne ut fordelingen (energiprosenten) i løpet av dagen. Fettprosenten bør ligge på 70% eller mer.
Her er linken til et skjema som gjør at du lett kan regne ut energiprosenten din. http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17986
Klipper noe som Nille har skrevet på en annen tråd:
sitat
Minimum antall karber. Torkil sier generelt 15. Har satt grensen der fordi noen må så langt ned for å ta av. De fleste tåler mer sier han. Atkins begynte med 8 eller under, men la seg på 20 etter at forskning og erfaring med 70000 pasienter viste at det ikke var noen merkbar gevinst ved å ligge lavere. Dessuten ble matutvalget bredere ved å spise mer. - Ketolysekuren er laget til norske forhold. Matvarer man uten problem kan få ta i norske butikker.
- Ketolysekuren er en KUR, for å gå ned i vekt. Atkins er en omlegging av kostholdet over flere faser. Fase 1 . Induksjon, som du skal gå på i MINST 14 dager, men gjerne opp til 6 mnd og lengre - til du er nesten ved målvekten din. Der ketolyse slutter, eller han foreslår hvordan man forsetter (kun et par sider i boka) etter 97 sider, fortsetter Atkins (etter 164 sider) med hvordan du skal tilvenne kroppen din til karber igjen. Hvordan unngå å legge på seg når man har nådd målvekten (vedvarende, pre-vedlikehold og vedlikehold) til side til side 365. Det er i tillegg dobbelt så mye tekst på en Atkins side i forhold til en Ketolyse side.
- Atkins er mer restriktiv på hvilke matvarer man skal spise under induksjonen, - og også hva man bør drikke. Atkins legger til en del i fase 2 - vedvarende, trinnvis etter karbeinnhold og GI belastning. Ketolyse tillater flere alternativ fra starten av.
- Atkins påpeker viktigheten av å spise frokost og ikke gå uten mat i mer enn 6 våkne timer. Ketolyse sier du godt kan hoppe over frokost om du ikke er sulten, fordi kroppen forbrenner hele tiden når du er i ketose. Noe Atkins IKKE er enig i, da ketogen kost over lengre tid kan sette ned stoffskiftet og at man derfor skal spise ofte for å holde den oppe. Lindbergere erfarer også at de tar av mer og fortere om de spiser en god frokost.
sitat slutt
Uff dette ble langt.....
|