Vis enkelt innlegg
Gammel 25-11-08, 13:11   #19
Runegutt
Seniormedlem

Runegutt sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 58
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Ny og uvitende

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Jeg er etterhvert ganske sikker på at det ikke er så enkelt at kroppene våre har et kaloriregnskap på den måten

Vet at fett spaltes av galle - og mener å huske at pankreaslipase? også er med på prosessen. Men suger nødvendigvis tarmtottene opp alt? Ser veldig forskjell på hvordan fordøyelsen min fungerer med mere fett i kosten. Har både fetere og enklere avføring når jeg spiser godt med fett (beklager detaljer - den flyter oftere også når jeg spiser mere fett - noe som vel viser at det kommer mere fett ut også)

Jeg mener å ha lest et sted at kroppen har en grense for hvor mye fett den klarer å ta opp i forhold til tid. Spiser vi mere vil det enten gi mere fett i avføring eller eventuelt oppkast. Kroppen er ganske smart når den får det den trenger.

Og hva går energien til om vi tar opp flere kalorier fra fett? Det er mange som opplever at kroppen fungerer bedre - som at de blir varmere på hender og føtter. Dermed vil kanskje noe av energien brukes til bl.a. varmeøkning?

Fett er jo også byggestener for kroppen, og viktig i cellemembraner, til steroide hormoner, til å reparere årene med, . Jeg tror at fordi våre kroppene våre fungerer bedre når vi gir dem riktig næring (tror sammensetningen kan være individuell, vi er alle forskjellige), så vil kroppen også bruke flere kalorier og fungere mere optimalt når den får det den trenger.
Det står mye interessant om fett hos Weston A. Price Foundation. Bl.a. om fett og lunger, nyrer, hjertesykdom og mye mer

Selv opplever jeg å være mere våken, ha mere energi - og dermed sikkert bevege meg noe mer og bruke mer energi på den måten.

Samtidig har jeg gått ned mange kilo på å spise mange flere kalorier og trene MYE mindre enn jeg gjorde før. Jeg har i mange år trent relativt hardt, og spist betydelig færre kalorier enn jeg gjør nå. Selv om det er noen år siden. Jeg la på meg jevnt og trutt, selv om jeg så jeg spiste mindre enn flere av de andre på laget, og jeg var høyere og tyngre enn de fleste.

Mener du anabole eller katabole steorider nu? Er de anabole, er jo dette dødsinteressant for alle som bygger.

Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat