Motivasjonen kommer fra det jeg ser i speilet. Huden som blir glattere, friskere, yngre. Fra kommentarer fra familie,venner og kollegaer, ja til og med fra folk jeg ikke kjenner. Den kommer fra helsegevinsten, - alle vondtene som er borte. Fra klærne som ikke krymper i skapet, men bukser som blir for vide og for lange. Fra kondisen som stadig blir bedre - og ikke minst fra alle de fantastiske menneskene her inne !
Hvordan få selvdisiplin ?? Det er ikke noe enkelt spørsmål å svare på. Men for meg handlet det om å ta et valg. Jeg måtte stille meg selv spørsmål:
VIL jeg se slik ut,
vil jeg fortsette å mislike kroppen min (og til slutt hele meg selv),
vil jeg ha masse vondt her og der og være tungpustet og i faresonen for enda flere sykdommer og "vondter".
Vil jeg se eldre ut enn jeg er - la kropp og sjel forfalle ??
Svaret var entydig NEI.
Vil jeg like meg selv, vil jeg få bedre helse og blir kvitt smertene, vil jeg ta vare på meg selv og se bra ut ? JA
OKey, da var de spørsmålene stilt og svart på. Så de viktigste:
Kan jeg gjøre noe med dette ?
Vil jeg gjøre noe med dette ?
Er jeg villig til å "ofre" noe (hvis nødvendig) for å klare dette ?
Vil jeg legge om kostholdet skikkelig denne gangen og ikke bare "leke butikk" ??
ER JEG VERDT DETTE ???
JA !
..... Og da er det egentlig ganske enkelt. Man må bestemme seg, forplikte seg overfor seg selv og kroppen sin (den eneste vi får utlevert). Gi seg selv en prøveperiode for å se om det er noe man kan leve med - ja rett og slett om det er mulig å gjennomføre det man planlegger. Da er det viktig å sette seg inn i det man skal gjøre. De fleste som mislykkes (uansett hva de starter med) mislykkes fordi de ikke har satt seg grundig nok inn i saker og ting på forhånd. Og så gir de opp fordi de ikke visste hva de gikk til.
Jeg hadde et godt utgangspunkt. Etter å ha vært røyker i 30 år, sluttet jeg på dagen etter å ha lest Allan Carrs bok. Og jeg sa til meg selv; "Klarte du det, klarer du hva som helst".
I tillegg hadde jeg før tankeprosessen startet fått et lite dytt fra niesene mine, som hadde kjøpt den nyeste Atkins boka. Jeg lånte boka og leste den og fant ut at "nye" Atkins var mye mer attraktiv en 1972 utgaven ..... og 1992 utgaven ...
Så jeg fant fram all lavkarbo info jeg hadde og satte meg til å lese. De gamle Atkins-bøkene mine, alle oppskriftene jeg hadde samlet gjennom flere mer eller mindre lavkarbo år. Fikk låne Fedon-bøkene til mor.
Fra før visste jeg at selv om jeg hadde levd etter lavkarbo prinsipper i flere år, hadde jeg tatt altfor lett på det og "trodd" jeg hadde gjort det skikkelig. Men jeg hadde nok laget min egen versjon. Den var ikke usunn eller feil, men den var bare ikke helt gjennomført. Så for at MIN kropp og JEG skulle ha utbytte av kostholdet måtte jeg denne gangen gjøre det SKIKKELIG. 100 % etter boka. ATKINS BY THE BOOK.
Enten - eller. (At noen syns at jeg er hysterisk fordi jeg er nøye driter jeg en lang i, - det er MIN måte å gjøre dette på og den eneste måten hjelper for meg - og dessuten ser jeg kritikken som et forsvar fra de som sier slikt - et forsvar for deres egen levemåte og utilstrekkelighet, evt. dårlige samvittighet - ) - Jeg måtte forplikte meg overfor meg selv.
Og det er det du må gjøre for å få selvdisiplin - FORPLIKTE DEG OVERFOR DEG SELV.
Du må rett og slette bestemme deg for at dette skal du klare. Du klarer det du MÅ. Og er det viktig nok for deg - da MÅ du ! DU ER VERDT DET !!
... og for å gjennomføre det trenger du motivasjon, - og da er jeg tilbake der jeg startet dette innlegget !!
*puh* nå blei hue mitt plutselig tomt !
Men altså, - jeg har lykkes i det jeg satte meg fore. Jeg HAR lagt om kostholdet skikkelig denne gangen. Det har vært kjempelett og jeg har absolutt ingen problemer med å gjennomføre det. Jeg mener selv at jeg nå gjør den sunneste versjonen av Atkins jeg kan gjøre. Jeg følger boka 100%, samtidig som jeg innenfor de grensene boka setter, også setter grenser for meg selv - med det jeg lærer fra folk her inne. Sunt fett og proteiner tenkte jeg ikke på før. Jeg er snart over på vedlikehold - livsvarig vedlikehold - jeg har nådd målet mitt - OG DET ER EN MOTIVASJON I SEG SELV !
Takk alle sammen