Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-05, 18:09   #27
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 49
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Jeg kjøper bare ett meieriprodukt og det er meierismør, så jeg boikotter TINE nok som det er.

Nå har jeg kjøpt Synnøve Findens meierismør. Mildere smak, litt dyrere - men det har jommen Tine sitt blitt også

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Det er ingen problem for svenske, danske og tyske meierier å forsyne østlandsområde med fersk melk til en lavere pris. Hvis vi fikk fri import så ville det bli kroken på døra for halvparten av de norske melkeleverandørene og meieriene. Hvorfor de utenlanske kan levere til lavere pris er på grunn av at de får mer subsidier enn de norske.

Jeg tror hverken svenskene, danskene eller tyskerne klarer å konkurrere på smak og kvalitet - med unntak av de europeiske varene - som ulike oster - som Tine idag kopierer. Jeg synes ikke Tine er flink med ost. Har det med råvaren å gjøre Kristian? Bare lurer. Jarlsberg, norvegia og gauda er gode - faste oster. De andre smaker bedre fra europeiske land.

Mener du at Tine var mer korrupt før da de hadde mindre konkuranse

Hmm, mente det engelske ordet "Corrupt", og når jeg sjekket med ordboken så finnes det ikke en riktig oversettelse på det. Det jeg mente var at i et monopol uten konkurranse er det lett for at produktet for lavarer - dårligere kvalitet, og virksomheten drives på en dårlig måte.

Hva med vinmonpolet, er de korrupt? Ja de har fått seg noen sponsorturer men hva så. De er ikke alene om å ha fått det.

Vinmonopolet er et monopol uten funksjon mener jeg. Det er instiftet av et prinsipp, og prinsippet er nå borte... Akkurat som her i bygden - vi har ølutsalg, men altså nå har de flyttet butikken slik at den ligger på kjøpesenteret, og det er kortere vei å laste øl inn i bilen fra utsalget enn fra en av dagligvareforretningene - utvalget er også bedre enn i dagligvareforretningene ville hatt. Så mye for prinsipper. Har inntrykk av at vinmonopol og ølutsalg bare opprettholdes for å skrape penger inn i statskassen og kommunekassen.