Vis enkelt innlegg
Gammel 06-11-08, 11:51   #24
estorilskreppa
Medlem

estorilskreppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Alder: 45
estorilskreppa er på en erverdig vei

Sv: 10 kg eller mindre?

Benign kostholdsindusert ketose betyr:
Benign = godartet
Kostholdsindusert = man oppnår det gjennom kosten
ketose = en kjemisk tilstand i kroppen som man kommer i når man inntar såpass lite karboydrater at følgende skjer:

Kroppsfett (= lagrede triglyserider) blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet omdannes videre til glukose (druesukker) i en prosess som heter glukoneogenese, og på den måten opprettholder man stabile blodsukkerverdier og energi.
Fettsyrene forbrennes og omdannes delvis til ketonlegemer. Når man har slike ketonlegemer i blodbanen, heter tilstanden "ketose".
På den måten vil man i praksis forbrenne kroppsfett raskt, mens muskelmassen ikke blir redusert, slik den ville gjort ved f.eks. faste.
Målet er jo ikke å slanke vekk muskler, for da går forbrenningen ned, men å redusere mengden kroppsfett.

Der finnes en del tilstander hvor man absolutt ikke skal bruke denne vektreduksjonsteknikken, og det er:

Graviditet
Amming
Barn og tenåringer i vekst
Personer med normal vekt (BMI <; 25)
Pasienter med spiseforstyrrelser eller mentale lidelser (for eksempel anorexia nervosa, bulemia nervosa, alkoholisme, rusmisbruk)
Porfyri
Pasienter med nyre- eller leversvikt (for eksempel aktiv kronisk hepatitt)
Pasienter med type 1 diabetes som er avhengig av insulin
Pasienter med hematologisk (blod-) sykdom, ondartet sykdom eller andre alvorlige sykdommer
Pasienter med hjertesykdom eller cerebrovaskulær sykdom (store forstyrrelser i hjerterytmen, nylig infarkt - mindre enn 6 måneder tilbake i tid - ustabil angina, dekompensert hjertesvikt, nylig vaskulær svikt)

Ved disse tilstandene skal man overhodet ikke benytte seg av ketose som vektreduksjonsmiddel, det er farlig.

kopierte dette fra lommelegen.no...altså..ketose for vekt nedgang er IKKE farlig,MEN det står jo at det er farlig når man er normalvektig,noe jeg både jeg og sandy her er.. for min del så er jeg ikke så redd for det,men følger jo sef med...jeg tror det går fint an å slanke seg "farlig mye" i ketose..altså til man er undervektig..det går nok ut på det samme prinsippet som å sulte seg selv,altså at man spiser for lite samtidig som man er i ketose..men det har IKKE jeg tenkt å gjøre... får bare ta en dag om gangen og se hvor mye og hvor fort kroppen min går ned,nå spiser jeg mye og går ned hver dag her..så..

estorilskreppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat