|
Sv: Dårlig i magen
Ketosevennlig tyggis tror jeg ikke finnes. Tyggegummi er gjerne søtet med xylitol og sorbitol, som kroppen behandler som karbohydrater - i motsetning til for eksempel maltitol, som er søtningsstoffet som brukes i en del sukkerfrie sjokolader og enkelte pastiller. Det er litt vanskelig å navigere i søtstoff-jungelen. Som hovedregel bør man prøve å unngå søtstoffer fordi de kan trigge søthunger og stoppe vektnedgang, men personlig er jeg ikke så veeelig flink til det, må jeg innrømme Hvis du tåler søtstoffer, bør du grovt sett kunne spise dette:
* Store IFA
* Maltitolsøtet sukkerfri sjokolade (f.eks. Anthon Berg-sjokolade og Sukkerfritt-sjokolade - les innholdsfortegnelsen)
* Lightbrus (men vær obs på at de gjerne er søtet med aspartam, som kan være skadelig)
* Enkelte former for sukkerfri vingummi (sjekk innholdsfortegnelsen - hvis de er basert på maltitolsirup, går det greit)
* Atkins-barer
Det finnes også sukkerfrie drops, f.eks. Mellers sukkerfrie karamelldrops og Extra Delight. Disse er søtet med isomalt. Isomalt er det litt usikkerhet rundt. Jeg har i alle fall ikke funnet 100% sikker info om hvorvidt det tas opp som karbohydrater eller ikke i kroppen (isomalt er såvidt jeg vet blant annet basert på sorbitol, men jeg vet ikke om det spaltes tilbake til sorbitol i kroppen) - har dog spist litt sånne innimellom uten å falle ut av ketose, men det er jo varierende hvor mye man tåler og så videre.
Det beste du kan gjøre mht søtstoffer, er nok å teste ut hva du tåler, og sjekke det opp mot vektnedgangen din. Hvis du ikke får økt søtsug, og fremdeles går ned i vekt, bør det gå greit. Husk dog at maltitol og maltitolsirup kan virke lakserende, og det blir skikkelig "konsert" i magen av det av og til 
Ang. mageproblemene dine så kan du prøve å for eksempel kjøpe noe som heter fiberhusk. Det fås i litt større matvareforretninger, f.eks. Meny. Det er karbofritt, og består av knuste psylliumfrø. Brukes ofte i glutenfri bakst for å gjøre deigen "seigere", men kan altså tilsettes f.eks. omeletter, lapper etc for å få mer fiber i kosten. Det er et fortykningsmiddel, og du må bare bruke smååå mengder, ellers blir alt bare en klump. Avgir ikke bismak. Også er det viktig at du spiser så mye grønnsaker som mulig for å få i deg fiber på den måten.