Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-08, 19:22   #1
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Nytt medlem som gjerne vil ned i vekt

Heisann!
Jeg er nyregistrert her inne hos dere og har brukt de siste timene på å orientere meg litt om de forskjellige tingene dere skriver om. Mye av det dere prater om er helt nytt for meg - her er massevis av begreper og ord som jeg aldri har hørt før. Men - fedme vet jeg mye om. Sikkert siden jeg har levd med overvekt så lenge jeg kan huske. Vil gjerne ned i vekt men har ikke en anelse om hvor jeg skal begynne. Så jeg trenger litt hjelp. Kanskje av dere?
La meg fortelle litt om meg selv.

Jeg er 33 år gammel, samboer med en mann som er glad i meg slik jeg er (helt sant!) og mor til to gutter på 14 og 8 år.
Helt siden jeg var liten har jeg alltid vært "kraftig" og ble nok litt mobbet i løpet av oppveksten / ungdomsåra. Direkte tjukk ble jeg etter eldstemann kom til. Jeg har helt siden da slitt med lavt stoffskifte - og spiser nå Levaxin. Jeg tok også i en periode på 5-6 år Zoloft, disse sluttet jeg med for 5-6 mnd siden. La kraftig på meg under begge graviditetene (20 - 25 kg) og har ikke klart å kvitte meg med så mye av den bagasjen.

Kostholdet mitt føler jeg selv ikke er så aller værst - her er litt om mine matrutiner:
Frokost: en skål med Kellogs K (synes faktisk det er kjempegodt) m lettmelk eller to brødskiver med ost eller kjøttpålegg
Lunch: to brødskiver med ost eller kjøttpålegg
Middag: 3 poteter, ris eller pasta med kjøtt, fisk eller fugl samt grønnsaker
Kveldsmat: ikke alltid jeg spiser kveldsmat men da blir det som regel to skiver med ost eller kjøttpålegg.
Jeg spiser aldri smør, majones, rekesalat, ketchup, dressinger o.l da jeg ikke liker det.
Av pålegg spiser jeg mest kjøttpålegg slik som roastbiff, skinkepålegg, hamburgerrygg osv. Er glad i graddost og gulost.
Jeg er fryktelig glad i middag og elsker poteter. Vi spiser variert og allsidig siden vi har unger i hus. Jeg er glad i grønnsaker og et måltid er ikke komplett uten noen av disse herlighetene på tallerkenen.
Drikker for det meste appelsinjuice og vann til måltidene.

Det er middagsmaten jeg sliter mest med tror jeg. Spiser nok noen ganger litt for mye.
Også kommer jo selvsagt Cola, sjokolade, chips og alt det andre gode på toppen. Jeg prøver å holde meg til helgene men det er ikke alltid like lett.

Vekta går stadig oppover. Jeg veier nå 110 kg og jeg er 170 cm høy. Jeg jobber i butikk så jeg sitter ned kun 5 min i løpet av en arbeidsdag - når jeg spiser lunch, er altså mye i bevegelse. Er betraktelig mere i ro etter arbeidstid, trener dessverre ingenting.

Jeg ønsker å gå ned i vekt. MEN - jeg vet ikke om jeg hadde klart en slik total omveltning som så mange anbefaler. Jeg ønsker heller ikke at slankingen skal påvirke dagliglivet så mye at ungene reagerer.
Jeg har lyst til å begynne litt smått med å kutte ut snop i ukene, ta en potet mindre til middag osv. Men jeg er vel litt i tvil om det i det hele tatt vil funke. Dessuten vet jeg svært lite om hva som er bra mat og hva som er dårlig mat?

Kan det lave stoffskiftet mitt ha noe med vekta å gjøre? Jeg er i følge blodprøvene på "normalt" nivå, men jeg har vel aldri følt meg "på topp" igjen etter jeg fikk påvist stoffskifteproblemet.

Noen gode råd sånn helt på begynnelsen? Spør gjerne hvis jeg har vært for vag / ikke fortalt nøye nok!

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat