Først og fremst, velkommen hit!
Disse sidene kan vise seg å være akkurat det du trenger for å få bukt med de fleste symptomene på PCOS. Det er en god start dette, at du tenker på dette før du går i gang med barnelagingen. Du vil etter all sannsynlighet få et mye lettere svangerskap når du ikke trenger å dra på 20+ kg, pluss at sjansene for spontanabort minskes kraftig. Det er dessverre sånn at kvinner med PCOS har større risiko for å abortere, muligens på grunn av de ustabile hormonene. Når du legger om kosten til et lavkarbokosthold vil du stabilisere hormonnivået ditt og sannsynligvis gjøre det lettere for deg å bli gravid. Med metformin i tillegg blir jo dette kjempebra! Jeg stusser bare litt over dosen du har fått anbefalt. 3000 mg? Jeg går på 2550 mg (3x850 mg) nå og vet at det er mye, men jeg er veldig stor og trenger så mye for å få virkning. 1500 mg høres helt greit ut, men det avgjør du selvsagt selv i samråd med legen din. Du vil oppleve det at når du reduserer karbohydratene vil det gå mye mer smertefritt å øke dosen. Jeg slet lenge med bare en tablett da jeg var i tåkeland og spiste masse karber, men nå når jeg spiser lavkarbo har jeg glatt gått opp til tre uten å kjenne noen ting.
Hvis du har problemer med å legge om kostholdet helt, kan du gradvis trappe ned. (Jeg føler at jeg må si dette likevel, for hvis du kutter tvert med karber kan du få et par-tre vanskelige dager. Men når de dagene er overstått vil du ha stabilisert hormonene så mye at du slipper den fysiske trangen til å spise noe søtt. Den psykiske trangen går det an å gjøre noe med!) Du har allerede fått mange gode råd, Lindbergbrød og linser, masse masse grønnsaker og protein. Les Fedonboka, og se om ikke du kan leve med det kostholdet som beskrives der. Det aller viktigste er likevel å kutte ut sukker og hvetemel. Da har du faktisk kommet langt!
Jeg kan jo fortelle deg hva jeg har spist i dag, så får du se om det høres så ille ut? Jeg er i ketose jeg da, og er ganske streng med karbohydratene.
Frokost: To fiberrik med to egg, kaviar og majones. En kopp solbærte.
Lunsj: Jeg tar en shake som måltidserstatning, men her kan du f.eks. velge en omelett med skinke og purre, eller en deilig salat med masse godt oppi
Middag: 2 kyllingfileter surret i tacokrydder, med rømme, revet ost, hakket løk og tacosaus på en seng av salat, agurk og tomater
Kvelds: Restene av middagen (blir veldig mett av dette) pluss et par skiver rugsprø med kremost og skinke
Du vil merke at det krever mye mer planlegging å følge dette kostholdet, men tro meg; det er verdt det! Hvis du i tillegg drikker vann, tar litt kosttilskudd og trener bittelitt mer skal jeg garantere deg resultater.
Generelle tips ang PCOS? Vet du, svaret på så mange spørsmål er METFORMIN. Det stabiliserer blodsukkeret, får mensen mer regelmessig, minsker hårvekst osv.
Jeg ønsker deg lykke til i omleggingen av kostholdet, og oppfordrer deg til å lage journal her inne med oversikt over det du spiser. Da får du mange gode tilbakemeldinger fra oss her inne, og du får råd og støtte og fantastisk oppbacking enten det går veldig bra eller rett i dass... Bruk oss!
|