Opprinnelig lagt inn av Anne
men ifjor når jeg hadde tenkt å kjøpe,så gikk jeg på apoteket.
Da ble jeg møtt med en meget alvorlig apoteker, som lurte på hvorfor jeg skulle ha det. "For det er det bare enkelte hjertepasienter som skal ha," svarte damen. Jeg lurer jo litt da. Det er jo viktig å ikke overdosere også....
Jeg tar 2 stk 750 mg Kaleroid hver dag. Dette gjør jeg fordi jeg går på vanndrivende tabeletter. Det er nok inn i den sammenhengen apotekeren setter hjertepasienter. Mange hjertepasienter får vanndrivende og blodtrykknedsettende medisin og derfor må de ta kalium.
"Normale" mennesker skal normalt ikke behøve tilskudd - men tar man vanndrivende medikamenter eller går på diett hvorman kommer i ketose som på Atkins, som virker vanndrivende, må en ta kalium tilskudd. Dette fordi det med vannet forsvinner en del sporstoffer kroppen har bruk for, bl.a. kalium.
Jeg går to ganger i året for å ta blodprøver, ifølge min lege er det uheldig å ta for mye kalium. Jeg glemte å spørre om hvorfor. Det jeg vet er at jeg måtte øke fra 1 til 2 piller (Kaleroid 750 mg) pr dag etter at jeg begynte på Atkins. Hun kommenterte det ikke, - sa bare at jeg skulle øke dosen. De nye prøvene vil vise om jeg øke eller senke dosen. Skal samtidig spørre hvorfor de passer sånn på at en ikke tar for mye !
Her er info fra felleskatalogen