|
Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?
Hei mofe
Har ikke link - jeg får bladet i posten. Vet ikke om alle artiklene som står der er på nettet?
Kan vel ikke sitere artiklen direkte. Men i hovedsak går det ut på at vi har blitt fortalt at det er lurt å spise små måltider ofte. Men dette er informasjon som er beregnet på et såkalt "sunt" kosthold. Brød, poteter, lettprodukter osv. med andre ord råd til de som spiser mye karbo.
Bladet tar for seg erfaringer og undersøkelser som viser at dette ikke er tilfelle. Hverken når det gjelder kostholdet (mye karbo) eller hyppighet og tidspunkt for måltider. Interessant lesning, og for min del stemmer det utmerket i forhold til både hvordan jeg legger opp mine måltider og vektnedgangen.
Jeg følger Skaldemanns prinsipper der han sier, spis når du er sulten. Jeg er ikke sulten om morgenen, dermed spiser jeg ikke da. Jeg er som oftest sulten i 12 tiden og da har jeg et måltid, og middag blir ofte ikke før mellom 18 - 20 om kvelden. Den sene middagen er oftest det største måltidet jeg har i løpet av en dag. Jeg har hele tiden tenkt at dette strider mot all fornuft, men det er slik måltidene legges opp hos oss, dels på grunn av sult følelsen, del på grunn av arbeidssituasjon. Jeg er aldri sulten, spiser veldig lite karbo og går ned i vekt. Jeg vet at dersom jeg hadde fulgt denne rytmen før, da karbo inntaktet var en stor, stor del av kosten ville jeg lagt på meg (og det gjorde jeg). Men med dagens kosthold fungerer dette utmerket.
Jeg skjønner det kan høres unaturlig ut, men det er nok fordi lavkarbo/lavglykemisk kosthold ikke har vært normen for hvordan vi skal spise. Og alle som har gått på "vanlige" dietter (Libra, Grethe Rhodes osv. osv.) har fått prentet inn at spis lite, ofte, magert og tell kalorier. Derfor kan det være vanskelig å godta at stikk motsatte er sunnest og fungerer bedre.
MEN, vi er alle forskjellige. Dersom din kropp trenger og vil ha mat om morgenen så bør du nok spise da. Ingen er like, og det som passer til meg passer nødvendigvis ikke til deg. Vi må alle finne vår vei til det gode kosthold.
Viktigst er vel å begynne å kjenne sin egen kropp, sine egne behov, og hva som passer best for akkurat deg.
|