|
Sv: Kan ketogen kur gjøre at man tåler karber dårligere etterpå?
Jeg skal legge til at jeg hadde ved starten av denne kuren både insulinresistens og lavt stoffskifte.
Dette har de siste 6 månedene har insulinresistensen normalisert seg og stoffskiftet har økt.
Insulinresistens kommer jo av at man får i seg for mange karber og at kroppen skiller ut for mye insulin i forhold til det som er nødvendig.
Som min lege sier: Du er ikke for alltid kurert for tilbøyeligheten for å få insulinresistens igjen. Det tar lang tid å endre den metabolske sammensetningen, men dette skjer over tid ved at kroppen igjen får litt og litt kh og skjønner at dette ikke er farlig (utskiller for mye insulin).
Summen for meg er at jeg i en periode spiste for mye kh som til slutt gjorde at kroppen ble syk og i ubalanse.
Dette er rettet opp nå, men jeg må alltid passe på mengde kh slik at kroppen ikke kommer i ubalanse igjen.
Tror min lege sa at under 100 gram kh om dagen produserer kroppen ketoner, men ved rundt 30 gram kh om dagen skilles dette ut i urinen og vi kan måle dette med stix.
Noe oppklarende?
Mye rart man skal lære seg om kropp, mat, prosesser i kroppen og annet.
Ønsker dere alle en god helg!
|