Vis enkelt innlegg
Gammel 25-02-05, 20:35   #21
sommerfugl
Il Mio Angelo Piccolo

sommerfugl sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Molde
Alder: 40
sommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av mofe

Ergo.. så er man mere utsatt når det gjelder søvn og smertefølsomhet under ketose?

Og det er smertefølsomhet av både psykisk og fysisk art?

Altså.. om jeg brenner meg på en varm kokeplate under ketose, så vil jeg oppleve det mere smertefullt, pga. lavere serotoninnivå (av ketosen)...?

(gitt kun under den første perioden av ketosen - da serotoninnivået stabiliserer seg)

jaa, da har jeg fått svar av professoren! er ikke helt fornøyd med svaret, så sender en mail til tenker jeg, men her er ihvertfall det han sa:

enkelte samanhangar her kan vere
tilfeldige, i den grad det er ein samanhang. Faste vil redusere serotoninperifert og sentralt, og vil også ha ei rekke andre konsekvensar i kroppen ogsentralt. Dersom ein observerer ein samanhang mellom serotonin, eller ketoner,og humør, eller smerte, så er det derfor veldig usikkert om dette indikerernokon årsakssamanhang. Ketoner gir energi, men virkar dei oppkvikkande? Mulig. Om du brenner deg under faste, så er det godt mulig at du vil oppleve det sommindre smertefullt enn i normaltilstand, men under faste aukar f.eks.endorfinutskilling, og det kan jo vere ein samanhang mellom smerte og dette.Sannsynligvis vil også enkelte katekolaminer auke under faste, og disse er ogsåvist å redusere smerte. Nå er det ikkje så langt frå katekolaminer tilserotonin, men hovudpoenget mitt er at ein manipulasjon som faste gir ei rekkefysiologiske og psykologiske endringar, og sjølv om vi kan finne korrelesjonarmellom nokre av disse så er det ikkje grunnlag for slutningar omårsakssamanhangar.