Opprinnelig lagt inn av HP
Jeg vil ikke si at det er lurt for en som trenger en ketogen diett for å ta av kiloene sine - mange kilo - å gå tilbake til Grete Rohde. Da kan jeg nesten garantere at fett rundt magen og på hoftene kommer tilbake. Og det vil en vel ikke?
Her synes jeg du dramatiserer og skremmer HP. Det ikke noe tema at noen har gått på Grete Rhode i månedsvis og så MÅ gå i ketose for å gå ned i vekt. Spørsmålet er om det er ok å ta en periode med ketolysekuren og så gå tilbake til det som føles mest riktig for Thula, nemlig Grete Rhode. Den minste menyen/dietten på Grete Rhode er nå på 1600 kalorier, og det er ikke noe uforsvarlig i det hele tatt.
Jeg synes det er rart at du nesten kan garantere at fett på mage og hofter kommer tilbake. Vi må være ydmyke for at alle er forskjellig, og selv om DU tror din kropp ville ha reagert på den måten, så kan det være helt kurant for mange andre.
Opprinnelig lagt inn av HP
Jeg - og Atkins - mener at det er ok å teste / bruke en ketogen diett over noen uker, men følger du den mer enn det så er det UTROLIG viktig at du gjør en forpliktelse ovenfor deg selv for resten av livet ditt til å spise et sunt og balansert kosthold ala Lindberg / Atkins vedlikehold. Hvorfor? For at du skal kunne bevare din egen helse!
Kan vi ikke oppfordre folk til å prøve lavkarbo da, framfor å støte dem fra oss. Hvem orker vel å prøve noe nytt hvis man MÅ FORPLIKTE SEG til å spise sånn resten av livet. Vi må ha respekt for de som prøver, og så ikke finner ut at det er for dem.
Jeg mener selvfølgelig at lavkarbo er en mye mer naturlig, hormonstaboiliserende og forbrenningsvennlig måte å gå ned i vekt på /leve på enn lavfett-lavkalori. Jeg mener at dette er allmenngyldig, da mennesker er mer like enn ulike, rent genetisk og fysiologisk. Men jeg sier ikke at alle som ikke spiser lavkarbo har dårlig helse (jmf fet skrift over HP).
Thula: Du forstyrrer ikke noe i kroppen din ved å prøve ketolysekuren. Om du ikke liker denne måten å spise på, så er det bare å fortsette med Grete Rhode. Men kanskje gjør du oppdagelser om kroppen din som du ikke forutså. Jeg synes det er flott at du både er nysgjerrig og ærlig, og takker for at du kommer hit til dette forumet for å spørre om råd.