Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-08, 20:56   #5
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 50
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Dersom man skjeier ut på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Bæremæ, her.

Er det "det samme" om man skjeier LITT ut eller MYE ut?
tenker vist man først har spist f.eks en posjon ris,et par brødskiver og en sjokolade,i løpet av en dag, om man da har ødelagt like mye som vist du bare spisete en posjon ris?
tar det lang tid da å komme i ketose igjen?

skjønner dere hva jeg mener?

Det spiller helt klart en rolle hvor mye du skeier ut. Du kommer i ketose når kroppen ikke har mer glukose igjen å bruke opp. Glukose henter kroppen fra glykogenlagrene i muskler og lever. Lagrene dannes ved at du spiser karbohydrater, som omdannes til glukose i kroppen og lagres i muskler og lever som glykogen. Glykogenet spaltes igjen tilbake til glukose når kroppen trenger energi.

Når du er i ketose, tilfører du kroppen så lite karbohydrater at den ikke kan fylle glykogenlagrene. Kroppen må derfor bruke fett som energikilde i stedet for glukose. Spiser du karbohydratrik mat, får glykogenlagrene påfyll, og du kommer ut av ketose. MEN - når du så skal inn i ketose igjen, trenger du da å tømme disse lagrene. Har du spist litt for mye karbohydrater, tar det ikke så lang tid før lagrene atter er tomme og kroppen må gå tilbake til å forbrenne fett. Har du spist masse, tar det lenger tid, naturlig nok.