Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-08, 20:38   #8
Marij
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2008
Marij er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Fettinntak når en har fjernet galleblære

Takk for alle svar

Vet at det ikke er galleBLÆRA som spalter fettet, men den fungerer jo som en buffer med hensyn på volum når du trenger det. At det renner litt kontinuerlig direkte fra levra er ikke alltid nok.
Så det var egentlig det jeg lurte på, -om levra oppjusterer produksjonen? Gallesalter suges jo opp i bakre deler av tarmen så det er en form for resirkulering og ikke mye nydannelse normalt (har jeg lært).
Men det kan jo virke som produksjonen av galle øker med økt fettinnhold i maten i og med at det går bedre og bedre å spise fett.

At jeg tålte det dårlig de første mnd etter operasjon kom nok av at jeg hadde spist lite fett når jeg slanka meg -og lite mat i det store og hele men jeg venta på operasjon.
Nå har jeg ikke blitt dårlig på lenge, ikke siden jeg spiste uhorvelige mengder pinnekjøtt forgje jul. Men der var det jo MYE fett ifh til mitt normale kosthold.

Men det er interessant det dere sier om rå grønnsaker. DET er jeg mye plaget med. Vanskelig å slanke seg videre meg GR da for å si det sånn. Etter en sunn dag er ettermiddagen helt oppblåst og det sosiale liv dårlig...

Og jeg har i det siste hatt smerter i ribbeinsbuen 4-5 timer etter måltider, kan det være magesyre? Vet ikke hvordan det kjennes ut, men det kjennes "trangt" ut i området. Og har jo spist lite fett igjen nå da jeg prøver å gå ned (uten stort hell).

Men da blir det kanskje ketolysekur på meg
En av dere skrev at det var om en trengte å gå ned mer enn 10-15 kg -og det har jeg forsåvidt ikke vondt av! 10-15 kg er bare godt på vei mot mål. Og tror og håper at dette kan funke når det har stoppet helt opp på "vanlig måte".

Marij er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede Svar med sitat