|
Sv: Er det noen Skaldemann brukere her?
Jeg har gått ned 30 kilo ved hjelp av Skaldemans kostholdsråd.
Etterhvert som jeg har lest om andre lavkarbofilosofier og skaffet meg mer kunnskap om prinsippene bak f.eks. Ketolysekuren og Atkins har jeg vel konkludert med at likhetene er overveldende i forhold til forskjellene.
De viktigste forskjellene er systematikken i hvordan man sørger for at kostholdet blir riktig. På Ketolysekuren blir man sterkt anbefalt å veie maten for å ha kontroll. Skaldeman har en mer omtrentlig tilnærming. Atkins er veldig systematisk oppbygget. Man kan velge det som passer best.
Noen henger seg opp i tabloide utdrag av hver filosofi. Jeg har lagt merke til at flere her på forumet har gitt uttrykk for at Skaldeman "ikke anbefaler grønnsaker". Nå er jo Skaldeman på mange måter noe tabloid i uttrykksformen, så man kan vel ikke regne med annet. Uansett skal man lese Skaldeman som fanden leser bibelen for å komme frem til den konklusjonen.
Jeg har veldig sansen for Skaldemans måte å tilnærme seg et riktig kosthold. Det er enkelt å forstå prinsippene ,og man slipper å veie maten, noe mange syns er et svare strev. Filosofiene som krever nøye veiing kan medføre noen rare "hangups". Jeg har diskutert med en Ketolysekurist som hevdet at et inntak på 15 g karbohydrat daglig førte til stagnasjon i vekttap, mens et inntak på mellom 16 og 17 g daglig gjorde susen!
Hvis man ser forbi disse dialektiske forskjellene, og har forstått prinsippene bak et lavkarbokosthold, kan man tilpasse til en personlig praksis som faller i smak.
Hvis man tøyer filosofiene bare littegrann, kan man faktisk hevde at man følger enten Skaldeman, Ketolyse, Atkins eller Fedon og i praksis spise nøyaktig det samme.
-
|