|
Ang. aloevera
ALOE VERA
Jeg har jo dilla på aloeveraplanter, og har vært endel på et dansk hageforum og forhørt meg litt. Husker ikke linken i farten - men så raskt jeg får en mail på at det har kommet innlegg, vil jeg legge det inn her 
Jeg leste et sted (husker selvfølgelig ikke hvor, trodde det var i M&H, men dengang ei) - nei nå husker jeg, det var i Allers, siste utgaven.. Ja, uansett da:
AT! Det finnes hundrevis av aloevera-"raser" - og at det kun er rasen aloe vera barbadensis som har høyekonsenstrater av det stoffet (nå enn hva det er) - som har de fantastiske egenskapene vi ofte hører at aloe vera har.
--
Nå lette jeg litt rundt på nettet og fant dette;
http://www.gst-essenza.com/infoside1.php
Opprinnelig lagt inn av artikkelen
Aloe Vera - ikke bare i navnet
Aloe Vera er en kaktuslignende plante fra lilje-familien (en sukkulent)
Den vokser i varme strøk som Sør* og Mellom-Amerika, Australia og Asia. Det finnes ca 300 forskjellige Aloe arter, men kun 15 har medisinske egenskaper. Den mest effektive heter Aloe Vera Barbadensis Miller (blå).
Økologisk dyrket

Aloe Vera plantene som brukes iGST`s produkter er økologisk dyrket, og dyrkes i veksthus. Dette for å kunne gi en kontrollert næringstilfør*sel og beskytte mot ytre forurensninger. Dette er av vesentlig betydning for plantens kvalitet. Under dyrkingen klippes knoppene av planten før den begynner å blomstre, fordi den under blomstringen bruker mye av plantens energi. Dette øker kvaliteten betraktelig på produktet. Denne metoden
benyttes idag, etter hva vi vet kun av C.S.L.incorp i Oklahoma.
Aloin
Det er viktig at produkter basert på Aloe Vera er aloinfri. Aloin er et stoff som ligger i sevjen mellom barken og geleen.Den kan dels være giftig og virke irriterende på huden, mave -
og tarm-systemet, og kan i enkelte tilfeller fremkalle brekninger.
Gravide kvinner bør derfor ikke drikke Aloe Vera Juice med aloin.
GST's Aloe Vera Juice er aloinfri!
Kjent fra oldtiden:
Planten var allerede kjent i oldtiden som skjønnhetsmiddel og medisinplante, men ble lenge glemt, da de kjemiske legemiddlene og kosmetikkproduktene kom på markedet. I dag gjør Aloe Vera sterk gjeninntreden i naturterapien, og det forskes mye på plantens allsidighet. Aloe Vera forbindes først og fremst med dens utrolige helberedende egenskaper ved brannskade. Saften som utvinnes fra bladene har en helende og lindrende virkning.
Vitenskapelig forskning
Vitenskapelige forskningsresultater fra USA og Russland har vist at Aloe Vera er bakterie-sopp-og virusdrepende. Den kan også bekjempe feber og forstoppelse, motvirke betennelse, rense blodet, fukte tørr hud, styrke imunforsvaret og er til en viss grad smertestillende. Aloe Vera er også positivt for oppbygging av kroppens eggehvitestoffer, da den inneholder 18 av kroppens aminosyrer.
Den gir ingen bivirkninger eller kjente allergier.
Den mest effektive heter Aloe Vera Barbadensis Miller (blå) og det er denne
planten Good Shape Trading AS bruker i sine produkter.
Kvalitet
Det er ekstraksjonsmetoden og konservering -steknikken, samt prosentinnholdet av Aloe Vera som er helt avgjørende for kvaliteten på det produktetsluttbruker tilbys. Siden saften fra Aloe Vera oksyderes meget raskt, har det vist seg nødvendig å finne frem til effektive konserverings metoder. Av de fem forskjellige konserveringsteknikkene, er stabilisering klart å foretrekke. Enzymene i Aloe Vera har en meget spesiell verdi, men også i stor utstrekning ansvarlig for at gelé, juice etc. forringes i kvalitet. Følgelig består den ideelle fremgangsmåten i å stabilisere enzyene uten å ødelegge dem
.
Hva skal du se etter (legge vekt på) når du kjøper Aloe Vera produkter?
- At produktet er merket med % innholdet av Aloe Vera
- Merket med norsk tekst
- Merket med kaldpresset Aloe Vera
- Innholdsfortegnelse på produktet. Det som står først er det mest av osv.
- Hvis produktet er grønt ( =rekonstituert eller tilsatt fargestoff).
- At produktet er merket med importørens navn. (Det er importøren som er
ansvarlig for at porduktet er registrert og godkjent)
Rekonstituert Aloe Vera
Mange av produktene som fåes kjøpt i dag er basert på rekonstituert Aloe Vera.
Dette er saft/gelé som er fremstilt av pulver laget av Aloe Vera plante, som har blitt blandet opp med inntil 200 deler vann. Vitaminene, mineralene og enzymene blir sterkt redusert ved bruk av denne metoden. For å skape en konsistens som minner om opprinnelig gelé, juice etc. benyttes ofte tilsetninger.Det skal bemerkes at disse pulver-konsentratene er mye brukt i kosmetikk, shampoer, kremer og pomader på Aloe Vera basis. Et dårlig preparat har i verste fall ikke noen virkning. For å vite om et produkt inneholder stabilisert eller rekonstituert Aloe Vera, må man lese etiketten nøye. Se etter om produktet er merket med "Kaldpresset"
Selv om produktet er merket med 99% eller 100% Aloe Vera, kan det godt være et
rekonstituert produkt.Kaldpresset Aloe Vera skal være brun på farge og smake bittert.
----
Jeg har ikke lykkes å finne noe bilde av denne aloe vera barbadensis.. Tenkte å sjekke ut om det er den typen jeg har, da jeg husker fra det stedet jeg leste (..) at det ofte ikke er den som selges rundt om i Norge...
Så hvis det er noen som kommer over et bilde av denne typen, evt. hvor man få tak i det (helst Oslo..) - så hadde jeg satt veldig pris på det!