Han er opptatt av glykemisk indeks, friske råvarer og et godt liv. Jeg tok ikke av meg noe særlig på Atkins dietten, men gikk veldig raskt ned i vekt på Montignac dietten.
Den er ikke så veldig forskjellig fra Lindbergs tanker, men han har arbeidet med presentasjon, forskning og publisering omkring dietten lenger enn Lindberg, og jeg synes det han har kommet fram til er enklere å tilpasse i dagliglivet. Men etter at Lindberg ble så populær ble det enklere å følge Montignac prinsippene, siden det ble mulig å finne for eksempel fruktose i butikken. Han tillater også rødvin og mørk sjokolade
"Spis deg slank" er litt rotete anlagt, men den går veldig grundig inn på hvorfor dietten fungerer, hvordan den virker og hva man kan vente å oppnå. Jeg kan heller ikke huske at han er spesielt mye strengere enn andre med å si at hvis du glipper litt så er alt slutt. Tvert imot har han mange råd for å bøte på skaden hvis du ikke har noe annet valg enn å bryte dietten. Noen av disse rådene er imidlertid ganske spesielle, som å spise ett kilo grønne epler med skall før du spiser en baguette, for på den måten å senke den glykemiske indeksen. Samtidig er jo det helt genialt - for hvem orker å spise den baguetten etter et kilo epler?
Muskat