|
Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?
Jeg har også hatt god hjelp av lavkarbo, men i likhet med flere her fungerer ikke trening, og spesielt ikke styrketrening. Det gir økte smerter, og dermed dårligere søvn og mer utmattelse. Det er vel i grunnen en kjent sak at styrketrening ikke er heldig for folk med FM.
Jeg har prøvd Sarotex og Remeron mot søvnproblemene, men hadde ikke nytte av noen av dem. Begge gjorde at jeg gikk rundt i en tåke hele dagen, i tillegg til økt appetitt og dermed også vektoppgang. Ingen av dem ga meg bedre søvn, og det er jo det jeg trenger. Ikke å være sløv.
På tirsdag skal jeg også inn på kurbad (lurer på om det er samme sted som fett-nok er), og er spent på hva jeg lærer der. Jeg har liten tro på at medisiner kan hjelpe meg, og mener jeg må lære strategier for å fungere best mulig i hverdagen. Jeg vet at det vil bli fokus på smertemestring, trening (turer i skogen, oppvarmet basseng, osv), avspenning og kosthold. Jeg føler at jeg har kommet langt på vei med kostholdet selv, men når jeg er veldig dårlig sklir det lett ut, og det blir en ond sirkel. Jo mer karbo jeg spiser, jo dårligere blir jeg, men jo dårligere jeg er, jo mer lyst på karbo har jeg.
|