hei 4foreverloving!
Jeg er nettopp blitt medlem av karbojunkie, og kan ikke så mye om hvordan ting foregår her. Men jeg forsøker meg på å skrive til deg.
Det var interessant og lese journalen din. Jeg synes at du høres litt trist ut i innlegget ditt, det er vel ikke så rart kanskje når du har såpass mye som 40 kg overvekt som du ønsker å tape. Det høres ut som om du har bestemt deg for å gjøre noe med din vekt, men jeg tror du må ta det sakte men sikkert slik at du ikke sprekker. Det tar "uendelig" tid å legge om kosthold - ikke praktisk, men sånn rent psykisk "oppe i hodet". Derfor vil det sikkert skje ofte at du "glemmer" feks at du ikke skal drikke mer fun-light. Hvorfor ikke det, forresten?
Jeg undrer meg også hvorfor du har tatt med at du har så hard og sprukken hud på hælene. Har dette noe med overvekt å gjøre, tror du?
Min kostholdsfilosofi er basert på Atkins og Lindberg på den måten at jeg tror for mange og høyglykemiske karbo`er ikke er bra for helse/vekt/trivsel, men samtidig bruker jeg egenkomponert ved at jeg holder også et øye med kaloriinnholdet i matvarene.
Jeg tror helt sikkert at dersom en skal gå ned i vekt må en innta færre kalorier enn det en bruker. Moderat trening er også nødvendig dersom en skal klare å opprettholde et varig vekttap. Fedon sier 30 minutter pr dag, og det tror jeg er helt sant. Trening øker fettforbrnenning, men gir også økt muskelmasse som igjen gir mer økt forbrenning. Å gå er en undervurdert aktivitet, men er super trening. Gåturer etter veien, eller i park, skog og mark - uansett.... Det er kjempedeilig. Å gå og slippe tankene fri er sjelebot - hvertfall for meg.
Derfor vil jeg anbefale at du samtidig som du reduserer inntak også øker aktiviteten. Begynn i det små slik at du venner deg til det, ellers vil det bare bli et ork og du vil begynne å føle motstand og dermed kanskje sprekke.
Det bir spennende å høre hvordan det går med deg! jeg ønsker det lykke til og alt godt!
|