|
Sv: Søtningsmiddel vs sukker?
Opprinnelig lagt inn av BMS!, her.
Og ja, sukker i te er grusomt, i kaffe og kaffelatte også for den sak skyld. Helt enig....
Ja, så du mener at sukker er best, og jeg burde slutte med fruktose? Jeg bruker virkelig ikke sukker daglig, så ja, den kjøper jeg 
Noen som har noen motargumenter til denne?
Enig. Det som gjør seg i te, er smør. 
Det er mange studier som tyder på at fruktose skaper betennelse, blant annet i form av fet lever (slik som du finner i alkoholikere) og økt dannelse av AGE (Advanced Glycation Endproducts; veldig, veldig slemt).
Jeg har ikke sett så mye forskning på insulin-effekten, men jeg vet at fruktose først og fremst blir omgjort til fett, og trigger fettlagring. Ser du det i et evolusjonært perspektiv, var fruktose kun tilgjengelig i store doser på slutten av sommeren. Da var det en grei måte å få kroppsfett på.
Dessuten er det lite smak. Honning og melasse har mye smak, og da trenger du ikke så mye. Melasse (som består av 60 % sukker; resten er væske) inneholder visstnok 20 % av anbefalt daglig inntak av jern, kalium, kalsium og magnesium per spiseskjè. Du kan også spe på med druesukker, som er pur glukose.
Vi vil alle ha noe søtt. Da kan vi gjerne ha noen ekstra bonuser ved.
Blir endel gjentagelse her, men uansett.
|