Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-08, 11:36   #3
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 50
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Søtningsmiddel vs sukker ?

Søtningsmiddel er vanskelige saker, det er jeg enig med deg i. Noen er sukkeralkoholer, andre ikke, noen er naturlige, noen er kunstige - er fremdeles forvirret selv

Personlig holder jeg meg til følgende:
* Natreen i te
* Sukrin i hjemmelagede ting som krever søtning
* Maltitol i sjokolade

Natreen velger jeg fordi jeg som oftest drikker te på jobben, og der har vi bare Natreen hvis jeg ikke vil ha sukker. Sukrin synes jeg er greit i f.eks. søte pannekaker fordi det er lettere å beregne enn f.eks. Splenda, dessuten er det et naturlig søtstoff som jeg ennå ikke har kommet over noe negativt om (skjønt, det kommer sikkert en eller annen dag!). Maltitol fordi ... vel, jeg liker sjokolade, og jeg har ennå ikke sett en sukkerfri sjokolade uten maltitol Men prøver uansett å begrense bruken.

Lightbrus drikker jeg nesten aldri, men nå er vel de fleste av dem søtet med aspartam, som de fleste her inne er kjent med at ikke er så veldig bra saker. Tror likevel ikke at et glass i ny og ne er så veldig farlig.

Søtstoffbruken min i dag er uansett dramatisk mindre enn sukkerbruken min tidligere. Tipper at jeg får i meg noe søtstoff 3-4 av ukens 7 dager, i form av en av de ovennevnte tingene. Før spiste jeg masse sukker, hver dag.

Som med alt annet handler det vel om balanse? Hvis du har et veldig bevisst forhold til søtning fordi du bruker Fruktose, vil jeg tro at det er bedre enn å ha et ukritisk inntak av andre søtstoffer. Men klarer du å beholde bevisstheten rundt det, og bruke like lite, kan det kanskje være lurt å gå over til et naturlig søtstoff som har mindre innvirkning på blodsukkeret (og færre karbohydrater og kalorier) enn Fruktose.