|
Sv: Flere som har slutta å røyke her?
Jeg sluttet å røyke 5.januar i år. Det som hjalp meg var
1. minne meg selv på hvorfor jeg sluttet
2. minne meg selv på at det KUN er meg selv jeg lurer hvis jeg tar en røyk
3. trene masse - gå turer eller kjøre en tur til treningstudio når jeg sitter og holder på å gå på veggene ..
4. la meg veldig tidlig de første ukene så jeg skulle slippe være våken så lenge
5. være sta på at jeg ikke vil være en av de 90%`ene som begynner igjen innen et år! - ikke kult å bare være en i mengden; bedre å være sjelden
6. tenke på hvor vondt de fleste som røyker faktisk lukter (har du lagt merke til det?! - jeg ble helt sjokkert selv over hvor ekkelt de lukta alle mann!)
7. lot det gå litt sport i å lage meg en nyere og sunnere livsstil - og prøver enda å "finne meg selv" som ikke-røyker. (det er på en måte en stor del av hele din identitet du legger på hylla føler jeg...)
8. OG jeg gikk ned et par kilo da jeg sluttet fordi jeg ble så nedfor. hadde ikke lyst på middag lenger fordi jeg ikke kunne ha etter-middag-røyken. (så det var jo et pluss i alt minuset.. )
+++
men jeg kjenner det ofte. og spesielt i tunge perioder, eller perioder med ekstra press og stress at det er ingenting jeg heller kunne tenke meg enn å ta meg en røyk... samtidig så har jeg perioder hvor jeg kan gå en hel dag uten å ha lyst på røyken.. men det går gjevnt over bedre nå etter 8mnd. enn det gjorde i starten.. - det blir litt sånn at nå har jeg klart det så lenge at det hadde vert FLAUT å begynne igjen. så bare hold ut!
..de sier at alle har en tre-ukers krise
etter det får de en tre-månederskrise...
og hvis det finnes, så er jeg nok i snart-et-år-krisen for tiden... 
men lykke til - det blir bedre - men jeg tror aldri det blir helt bra, he he...