|
Sv: Er jeg helt på jordet nå?
Opprinnelig lagt inn av MHM, her.
Fullkornpasta er dessverre litt "sovepute" ja. De puslete fibrene i denne pastaen er et dårlig alibi for oss som tenker blodsukker/insulin. Proteinberiket pasta hjelper litt, og det hjelper også å koke den al-dente. Men blodsukkervennlig blir det aldri. Jeg holder meg bestemt unna pasta for tiden. Ikke noe problem, sjekket den grove jeg har, og det er fler karber enn den vanlige min.
Cous-cous og basmatiris er hakket bedre. Det finnes ingen bombastiske regler på Fedons kosthold. Det er jo godt å vite da 
Det er derfor vanskelig å si om akkurat du BMS tåler couscous til middagen din. Antakelig er det helt greit med et par spiseskjeer. Husk at det er måltidets totale belastning som er avgjørende. Det vil si at dersom du er raus med proteinene (kjøtt/fisk) og grønnsakene, samt tilsetter noe fett, vil ikke couscousen klare å gjøre stort med blodsukkeret. Det kan også være fint å ha hummus som tilbehør, eller jukseris som Photobscura tipser om. Begge deler er knallgodt synes jeg! Eller hva med linsesalsa? Tusen takk for nyttig informasjon, men hva i alle dager er hummus? Skal prøve ut denne jukserisen nestegang, jeg liker jo blomkål, så det blir spennende...
Det kommer også an på hvor utålmodig du er i forhold til vektnedgang. For hvis det blir "litt her og litt der" av karbohydrater, tar det nødvendigvis lenger tid enn om du er helt strikt. Men kanskje gjør "litt her og litt der" at du holder ut med kostholdet lenge-lenge? Kanskje synes du da at det er mer sosialt og familiært akseptert? Eller bryr du deg ikke om slikt? For meg er det viktigst å legge om kostholdet permanent, dette er ikke en kur for meg, og derfor følger jeg heller ikke noe slavisk. Gleder meg forresten til å lese boka du og Fedon har skrevet, skal bare bli ferdig med "Fedons metode" først.
Ps. lurer på en ting til ang. frokostpannekakene. Ser at i boka "fedons metode" er det brukt vaniljesukker og ikke vaniljeesens, og olivenolje ikke rapsolje...... Jeg kan ikke skjønne at dere orker å søte den i tillegg heller, så det dropper jeg forresten. I dag slang jeg også oppi noen knuste linfrø (1spiseskje eller noe sånt) vedlig godt, ble di bedre eller værre da?
Beklager, men jeg er helt grønn på området, så jeg prøver å lære så godt jeg kan. 

|