|
Sv: Er jeg helt på jordet nå?
Fullkornpasta er dessverre litt "sovepute" ja. De puslete fibrene i denne pastaen er et dårlig alibi for oss som tenker blodsukker/insulin. Proteinberiket pasta hjelper litt, og det hjelper også å koke den al-dente. Men blodsukkervennlig blir det aldri.
Cous-cous og basmatiris er hakket bedre. Det finnes ingen bombastiske regler på Fedons kosthold. Det kan gjøre det fortvilende for de som liker stramme regler, mens det er befriende for de som får hetta av å telle karbohydrater f.eks. Jeg mener det er pedagogisk å ikke ha A4-regler, at det ikke blir en kur. Da oppfordres folk samtidig til å se litt innover seg selv, kjenne etter hva DE tåler. Er personen veldig syk, insulinresistent og/eller overvektig, vil denne måtte være strengere på karbohydratene enn en slank, frisk idrettsutøver som tenker forebygging og yteevne.
Det er derfor vanskelig å si om akkurat du BMS tåler couscous til middagen din. Antakelig er det helt greit med et par spiseskjeer. Husk at det er måltidets totale belastning som er avgjørende. Det vil si at dersom du er raus med proteinene (kjøtt/fisk) og grønnsakene, samt tilsetter noe fett, vil ikke couscousen klare å gjøre stort med blodsukkeret. Det kan også være fint å ha hummus som tilbehør, eller jukseris som Photobscura tipser om. Begge deler er knallgodt synes jeg! Eller hva med linsesalsa?
Det kommer også an på hvor utålmodig du er i forhold til vektnedgang. For hvis det blir "litt her og litt der" av karbohydrater, tar det nødvendigvis lenger tid enn om du er helt strikt. Men kanskje gjør "litt her og litt der" at du holder ut med kostholdet lenge-lenge? Kanskje synes du da at det er mer sosialt og familiært akseptert? Eller bryr du deg ikke om slikt?
Finn din sti og lytt til din kropp. Finn ut hvordan din personlighet er (tålmodig, utålmodig, liker strenge regler osv). Tenk mer på hva som er riktig for DEG, ikke hva som er B eller C for Fedon!