|
Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt
Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.
Dette er vell litt som å banne i kirka, men iforhold til barn, så tror jeg at viss de førsk skal drikke brus, så er det bedre å gi de brus med sukker i enn med aaspartam i (nå har jeg ikke fått sett det programmet da) men alt handler så klart om å gi de slikt med måte...kanskje er det nok med et glass eller to på lørdagene? ikke ei hel flaske liksom...
men jeg må jo ikke ha brus.. jeg drikker det for at jeg har vent meg til det... har lenge tenkt å slutte 
Der er jeg enig faktisk. Har aldri gitt barna mine falsk søtstoff. De har drukket vanlig saft - solbærsirup og simsons appelsinsaft - og ingen av dem har vært overvektige eller slitt med vekta som barn. De har også drukket h-melk og fått soft margarin på maten. Nå er de henholdsvis 19 og 23 år og slanke begge to. Men jeg er urolig for minstemann for han drikker pmx I USA anbefaler de ikke aspartam til barn under 3 år. Det er sikkert en grunn til det.
Snakket med en amerikansk kirurg for ca 3 år siden. Han sa at rapportene på bruk av aspartam var så skremmende at de ikke turte å offentliggjøre det. Han sa at man ikke burde drikke det i det hele tatt. Men hvis man ikke klarte å la være skulle man drikke maks en halv liter om dagen og da KALD. For hvis den var romstemperert oppførte den seg anderledes i leveren m.h.t nedbryting.
Har målt blodsukkeret før og etter et glass med pepsimax. Før hadde jeg 5.4, etter et glass med pmx hadde jeg 6.2 en økning på 0.8 faktisk. Ikke tillitsvekkende med andre ord. Og det er vel ikke noe som er mer unaturlig for kroppen enn falsk søtstoff.
Tror man gjør seg selv en tjeneste å kutte ut aspartam altså. 
|