Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-08, 12:08   #45
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Schænk ju, Iset! *neier pent*

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er det sånn med aspartam at det er et sukkeralkohol? Jeg har forstått det sånn at sukkeralkoholer ikke fører til blodsukkerstigninger fordi det ikke taes opp i tarmen, mens hos enkelte kan det taes opp i tarmen likevel (hvorfor er jeg usikker på, dårlig fordøyelse? -Synsing...).
Noen som vet?

Aspartam er ikke et sukkeralkohol. Vi har i Norge i dag fem kunstige søtstoff: Aspartam, Acesulfam K, Sakkarin, Cyclamat og Sucralose (Splenda). Da jeg vokste opp var det Sakkarin og Cyclamat som var de store, stygge ulvene. Aspartam er bygget opp som jeg beskrev under.

Vi har mange sukkeralkoholer, og dette er naturlige stoffer: Maltitol, xylitol, laktitol, erythritol (Sukrin), mannitol m.fl. Sukkeralkoholene har ulik GI. Laktitol har GI minus 4! Men Sukrin har GI null. Maltitol har mest, med cirka 20.