|
Sv: Migrene og kosthold
Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.
Det var spennende. Hvorfor tror du det? For meg økte migreneanfallene i overgangsalderen. Hvordan tror du det kan henge sammen med d-vitaminene? Jeg tar tran hver dag året rundt. Noe som tilsier at jeg bør øke dosen? "håpe på en enkel løsning"
Jeg har lest mye på internett på slike sider som www.vitamindcouncil.org og www.mgwater.com og har funnet det som en ganske tiltalende "enkel løsning" at normalisering av d-vitaminer og magnesium i kroppen kurerer migrene. Det er vel dette uttrykket "normalisering" av nivåer i kroppen som gjør at jeg tror på disse tingene. Lavkarbo er jo også en normalisering av fettinntak og sukkerinntak i forhold til steinaldermennesker....
Det normale nivået av d-vitaminer ligger (i følge ny forskning) over 125 nmol/l kalsidiol på blodprøve, og gjennomsnittet i Norge er på rundt 70 nmol/l. Hvis man med 70 nmol/l begynner å ta en skje tran om dagen, så vil dette høynes til kanskje 80 nmol/l. For å komme opp på et nivå på 125 nmol/l så er det (for noen) lettere å dra til syden, eller ta solarium som inneholder UVB-stråling.
Og når det gjelder normalisering av magnesium så er det egentlig bare en måte å fikse det på, og det er å ta tilskudd i så stor grad at man kjenner den gode virkningen av det. Magnesium er uansett ikke farlig å ta i store mengder, man kan uten fare gå opp til både 1 og 2 og 4 gram om dagen. Det eneste som skjer om man tar for mye er at man får en kortvarig "diare".
|