|
Sv: Migrene og kosthold
Jeg har også en lang historie med migrene. Fikk de første anfallene sammen med de første menstruasjonene som 13 åring og har siden hatt migreneanfall hver mens og eggløsning de siste 37 år. Nesten hvert migreneanfall varer i tre dager. Det har vært veldig tydelig for meg at min migrene har vært utløst av hormonsvigninger. Jeg har forstått det sånn at det er fall i østrogennivået som utløser anfallene. Jeg har også hatt endel stressutløste anfall (betydelig mindre enn hormonutløste), men jeg har ikke på disse årene greid å identifisere noen spesielle matvarer som utløsere.
Anfallene mine økte på da jeg kom i overgangsalderen for ca. 5 år siden. Det har vel muligens med fall i østrogenproduksjonen å gjøre.
I fjor var jeg med i et migreneprosjekt og var med å prøvde ut en ny medisin. Etter 4 måneder måtte jeg avslutte prosjektet fordi jeg fikk depresjon som bivirkning. Det var spesielt for meg som ellers ikke har vært deprimert. I den tiden jeg var med registrerte jeg hvert anfall og virkinger av medisinen. Fant da at at jeg hadde 5 - 6 anfall i måneden, i snitt 15 dager i måneden.
Jeg har vært på lavkarbokosthold (ketose) i 8 måneder. Det har dessverre ikke fått vekk mine anfall. Jeg registrerer ikke lengre, men når jeg tenker tilbake er det mulig at anfallene mine er litt mindre hyppige. Jeg skal prøve å registrere og se.
Jeg har veldig lyst til å få følge med utforsningsprosjektet ditt Dingpot. Vil du rapportere i denne tråden, eller kanskje i journalen din?
Jeg krysser også fingrene for deg. :krysse fingre:
|